• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
9

آثار مثبت و منفی کودتای نافرجام ترکیه بر اقتصاد ایران

  • کد خبر : 914
  • 29 تیر 1395 - 9:42

مشاور عالی سابق بانک جهانی با اشاره به آثار مثبت و منفی کودتای نافرجام ترکیه بر اقتصاد ایران گفت: اگر ایران بتواند محیط سرمایه گذاری خود را بهبود دهد، شاید بتواند سرمایه هایی که روزی به ترکیه می رفت را به طرف خود جذب کند. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نادره شاملو  مشاور سابق […]

مشاور عالی سابق بانک جهانی با اشاره به آثار مثبت و منفی کودتای نافرجام ترکیه بر اقتصاد ایران گفت: اگر ایران بتواند محیط سرمایه گذاری خود را بهبود دهد، شاید بتواند سرمایه هایی که روزی به ترکیه می رفت را به طرف خود جذب کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نادره شاملو  مشاور سابق بانک جهانی معتقد است، در پی جریان کودتا، ترکیه وارد دوره ای به شدت شکننده و ناپایدار خواهد شد. این بدون شک بر فضای سرمایه گذاری و رشد اقتصادی در این کشور تاثیرگذار خواهد بود. مخصوصا چون این کودتا نشانه دو قطبی بودن جامعه ترکیه است.

شاملو دارای تجربه کاری و بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف از جمله مکزیک، شیلی، برزیل، تایلند، اندونزی، مالزی، لائوس، ویتنام، پاکستان، ترکیه، یوگسلاوی سابق، کانادا، آلمان، هلند، فرانسه، از سوریه و لبنان تا یمن و عربستان تمام کشورهای خاورمیانه از مراکش گرفته تا ایران است. مشروح نظرات این اقتصاددان را در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم بخوانید.
تسنیم: آثار اقتصادی کودتای نافرجام ترکیه را بر این کشور چطور تحلیل می کنید؟
شاملو:
در پی جریان کودتا، ترکیه وارد دوره ای به شدت شکننده و ناپایدار خواهد شد. این بدون شک بر فضای سرمایه گذاری و رشد اقتصادی در این کشور تاثیرگذار خواهد بود. مخصوصا چون این کودتا نشانه دو قطبی بودن جامعه ترکیه است.

سرنگون کردن یک دولت انتخاب شده با رأی مردم، زمانی که تعداد حامیانش به نصف جمعیت کشور می رسد، مثل دولت اردوغان، به انحاء مختلف یک اشتباه محسوب می شود. همانطور که شاهد بودیم، اردوغان توانست حامیانش را در میانه شب با انتشار پیامی کوتاه در شبکه های اجتماعی به خیابان ها بکشاند.

این اقدام می تواند کشور را برای دهه ها در مسیری نادرست قرار دهد. ترکیه وارد دوره ای به شدت شکننده و ناپایدار شده، این بدون شک بر فضای سرمایه گذاری و رشد اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود.

اقدامات تروریستی قبلی و اختلافات داخلی ترکی-کردی از قبل بر جذابیت (اقتصاد) ترکیه و جذابیت این کشور به عنوان یک مقصد گردشگری سایه افکنده بود.

من دو ماه پیش برای کاری در استانبول بودم و در هتلی اقامت کردم که سال گذشته بابت هر شب اقامت در آن بیش از  ۲۰۰ دلار پرداخت کرده بودم، اما این بار کمتر از ۸۰ دلار پرداخت کردم و هتل نیز تقریبا خالی بود.

تسنیم: تأثیر کودتای نافرجام ترکیه به اقتصاد جهان چه خواهد بود ؟
شاملو:  تاثیر ترکیه بر اقتصاد جهانی احتمالا جزئی خواهد بود.

• منطقه خاورمیانه احتمالا از اوضاع ترکیه آسیب خواهد دید
تسنیم: از آثار احتمالی آن بر اقتصاد منطقه بگویید.
شاملو:
تحولات ترکیه ممکن است بر اقتصاد منطقه ای تاثیر بگذارد. به جز چند کشور کوچک حاشیه خلیج فارس، مناطق جذاب باثبات معدودی وجود دارد. بنابراین به طور کلی منطقه خاورمیانه احتمالا از اوضاع ترکیه آسیب خواهد دید.
تسنیم: این کودتای نافرجام بر لیر ترکیه چقدر اثر دارد؟
شاملو: این کودتا حتما تاثیری بر لیر ترکیه می گذارد. ترک های زیادی خواهند بود که پول های خود را بیرون خواهند کشید به خصوص از این جهت که اردوغان احتمالا آن بخش از سیاست های خود  که موجب نارضایتی بخش های سکولار، تحصیلکرده و ثروتمندتر مردم این کشور شده بود را تشدید خواهد کرد.. همچنین بر سرمایه گذاری خارجی در این کشور اثر منفی خواهد داشت.

• اگر ایران محیط سرمایه گذاری خود را بهبود بخشد شاید بتواند بخشی از سرمایه های خارجی ترکیه را به سمت خود جلب کند
تسنیم: از آثار اقتصادی این حادثه بر اقتصاد ایران بگویید.
شاملو:
تاثیر کودتا بر ایران می تواند مثبت و منفی باشد. به طور منفی ،ترکیه در دوران تحریم ها پنجره ای برای دسترسی ایران به جهان بوده است. زمانی که اوضاع در ترکیه به هم بریزد، بر ایران هم تاثیر خواهد پذیرفت.

به طور مثبت، اگر ایران بتواند محیط سرمایه گذاری خود را بهبود دهد، شاید بتواند سرمایه هایی که روزی به ترکیه می رفت را به طرف خود جذب کند. مخصوصا چون بازاری به بزرگی بازار ترکیه دارد.
گفت و گو از: مریم سلیمی

لینک کوتاه : https://asnafjam.ir/?p=914
  • ارسال توسط :
  • 352 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای آثار مثبت و منفی کودتای نافرجام ترکیه بر اقتصاد ایران بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.