• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
12

برای جلوگیری از قاچاق به کنترل مبادی ورودی و دانه درشت ها بیشتر توجه شود

  • کد خبر : 1345
  • 19 مهر 1395 - 1:17
برای جلوگیری از قاچاق به کنترل مبادی ورودی و دانه درشت ها بیشتر توجه شود

کارگاه آموزشی یک روزه قانون و نحوه مبارزه با قاچاق کالا در واحدهای صنفی با حضور رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رئیس شعبه هشتم تعزیرات حکومتی، رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، نائب رئیس اتاق اصناف مشهد، مدیریت بازرسی […]

کارگاه آموزشی یک روزه قانون و نحوه مبارزه با قاچاق کالا در واحدهای صنفی با حضور رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رئیس شعبه هشتم تعزیرات حکومتی، رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، نائب رئیس اتاق اصناف مشهد، مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان در محل سالن اجتماعات اتاق اصناف مشهد برگزار شد.

افزایش ۳۴ درصدی کشفیات قاچاق کالا در ۵ ماهه اول سال۹۵

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان رضوی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری اظهار داشت: خلاصه اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تولید و صادرات است، تولید وقتی اتفاق می افتد که اجازه ندهیم کالایی وارد کشور شود تا امکان رقابت را از تولید ما بگیرد، اگر واردات طبق اصول وارد شود به دلیل وجود تعرفه معمولا مشکلی ایجاد نمی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، افشاری ضمن تشکر از ستاد مرکزی مبارزه با کالای قاچاق افزود: قاچاق در سال های گذشته به دلیل تحریم ها و موارد دیگر روند افزایشی داشته، زمان تشکیل ستاد درسال ۸۲ برآورد قاچاق ۲ میلیارد دلار و در سال ۹۲ که دولت تدبیر و امید روی کارآمد، قاچاق کالا به ۲۵ میلیارد دلاررسیده بود، یعنی اینکه اگر در آن سال ها به فرمایشات مقام معظم رهبری برای تشکیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عمل می شد، قاچاق کالا حداقل روند افزایشی نداشت.

به گزارش رسیده از روابط عمومی اتاق اصناف مشهد، وی ضمن تأکید بر ورود عالمانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دولت تدبیر و امید  به بحث قاچاق خاطرنشان کرد: ستاد از ابتدا  بررسی دقیقی روی علت های قاچاق داشت، که با اقدامات سه سال گذشته رقم قاچاق در سال ۹۳ به ۸/۱۹ میلیارد دلار و  در سال ۹۴ به  ۵/۱۵ میلیارد دلار کاهش یافت؛ برنامه مهم ستاد این است که سالانه  ۱۵ درصد حجم قاچاق  کاهش داشته باشد.

افشاری ادامه داد: ورود عالمانه به این می گویند که ظرف مدت  ۵ ماه اول امسال کشفیات قاچاق برابر شد با کل کشفیات قاچاق در سال ۹۴ یعنی  ۳۴ درصد افزایش کشفیات که رقمی بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه استان ما استان مبدا قاچاق نیست و با وجود اینکه ما مرزی هستیم، اما مرزهای ما کنترل شده است اظهار داشت:  بیشترین حجم قاچاق از بنادر و از مبادی جنوبی صورت می گیرد که در واقع  ۸۰ درصد قاچاق از طریق جاده، ۲ درصد ازطریق مرزها و بقیه از طریق هوایی، جاده های ریلی، پروازها و … وارد استان می شود و استان ما عملا به مقصد قاچاق تبدیل شده است که طبیعتا ورود کالای قاچاق به استان باید کاهش یابد.

فرهنگ سازی مبارزه با کالای قاچاق  در اصناف

کاشفی نایب رئیس اتاق اصناف مشهد نیز گفت : ما فرهنگ سازی مبارزه با کالای قاچاق در اصناف را از مدت ها قبل شروع کردیم، در کلاس های آموزشی اطلاع رسانی های لازم انجام شده و اخیرا نیز با ارسال ابلاغیه ای به اتحادیه هایی که درگیر قاچاق هستند، خواستیم اعضای صنفی خود را در زمینه  شناخت کالای قاچاق توجیه کنند.

وی همچنین به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیشنهاد کرد برای جلوگیری از قاچاق  توجه بیشتری به کنترل مبادی ورودی ؛ دانه درشت ها ، واردکننده های عمده  داشته باشند و یادآورشد: اصناف در زنجیره آخرقاچاق کالا قرار دارند.

وظیفه ی شهروندی در مبارزه با کالای قاچاق

احسان اصولی، مدیربازرسی و نظارت اتاق اصناف خراسان رضوی نیز گفت: مقوله قاچاق کالا از دیدگاه من دوجنبه دارد، یکی بحث قانونی و وظایف سازمانی و دیگری وظیفه شهروندی.

وی خاطرنشان کرد: از جنبه ی شرعی و عقلی مقوله قاچاق پدیده شومی است، تک تک شهروندان و افرادی که در جامعه به نوعی مسئولیت و کاری برعهده دارند، وظیفه دارند با این پدیده مبارزه کنند و بی تفاوت نباشند، زیرا این موضوع زمانی دامن خود ما، خانواده و جامعه ی ما را می گیرد و این احساس مسئولیت است که به عنوان نخستین وظیفه تک تک ما را مجاب و موظف به رعایت مبارزه با بحث قاچاق می کند.

وی افزود: قاچاق کالا در مقوله امر به معروف و نهی از منکر از جدی ترین مصادیق به عنوان یک منکراست، و باید فضای ذهنی فرهنگی و باور افراد را دچار تغییر و افراد این موضوع را در زندگی فردی خود به صورت جدی به آن بپردازند و استفاده از کالای خارجی را در حمایت از تولید داخل به حداقل برسانند.

اصولی ادامه داد: تمام تلاشمان در اتاق اصناف و مجموعه اتحادیه ها ی صنفی در جهت ترویج و تحکیم کالای ایرانی، برند ایرانی، نام ایرانی و تولید ایرانی  است و در همین راستا در سال جاری چهارمین همایش برندینگ در مشهد برگزار شد که اتاق اصناف مشهد برای دومین سال متوالی در این همایش مشارکت کرد و اینجانب  به عنوان نماینده اتاق در هیات تشخیص به وضوح می دیدیم که استانداردهای برندینگ در اصناف به نحو چشمگیری رشد کرده و بعضا جهت معرفی برند خود کارهای علمی و تخصصی انجام داده اند.

وی همچنین ضمن ارائه گزارشی از کشفیات بازرسان واحد بازرسی در زمینه های مختلف قاچاق و مسایل و مشکلات بعدی این کشفیات از نبود حمایت برخی از دستگاهها از واحد بازرسی گله کرد و ابراز امیدواری نمود تا پوشش حمایتی جدی از سوی این دستگاههاانجام شده و بازرسان اتاق اصناف در زمینه کشف کالای قاچاق به رسمیت شناخته شوند.

لینک کوتاه : https://asnafjam.ir/?p=1345
  • ارسال توسط :
  • 319 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای برای جلوگیری از قاچاق به کنترل مبادی ورودی و دانه درشت ها بیشتر توجه شود بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.