• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
5

تداوم قاچاق پوشاک بدلیل رقابت پذیر نبودن کالای ایرانی با مشابه خارجی

  • کد خبر : 1347
  • 19 مهر 1395 - 1:19
تداوم قاچاق پوشاک بدلیل رقابت پذیر نبودن کالای ایرانی با مشابه خارجی

مدیر طرح ملی تکاپو (توسعه کسب و کار، اشتغال پایدار) تاکید کرد: تا زمانی که پوشاک ایرانی با کالای مشابه خارجی رقابت پذیرنباشد، به طور یقین قاچاق آن ادامه می یابد.  به گزارش ایرنا؛ ‎«رضا تازیکی» روز شنبه در نخستین نشست صنعت توسعه اشتغال در صنعت پوشاک با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی […]

مدیر طرح ملی تکاپو (توسعه کسب و کار، اشتغال پایدار) تاکید کرد: تا زمانی که پوشاک ایرانی با کالای مشابه خارجی رقابت پذیرنباشد، به طور یقین قاچاق آن ادامه می یابد.

 به گزارش ایرنا؛ ‎«رضا تازیکی» روز شنبه در نخستین نشست صنعت توسعه اشتغال در صنعت پوشاک با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل وزارت کار، با تاکید بر لزوم تمرکز روی مزیت های تولید داخلی گفت: با افزایش توان رقابتی تولید داخلی، می توانیم، قاچاق را از اقتصاد کشور حذف کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد پوشاک بازار داخل از مبادی قانونی و یا قاچاق وارد کشور می شود، گفت: اکنون تولیدکننده داخلی به بازار نیاز دارد و هدف طرح تکاپو، اتصال تولیدکننده کوچک به تولیدکنندگان بزرگ است.
‎تازیکی در ادامه از ایجاد بیش از یک میلیون شغل در بخش صنعت پوشاک طی سه سال آینده خبر داد و افزود: بر اساس گزارش مرکز پژوهش اتحادیه پوشاک، اگر صنعت پوشاک کشور در سه سال آینده نتواند برنامه های خود را عملیاتی کند، رو به نابودی می رود و کشورهای ترکیه و چین با عرضه کالا با قیمت های پایین، می توانند صنعت پوشاک کشور را به انفعال کامل بکشانند.
به گفته وی، تولیدکننده پوشاک در ترکیه حاضر است کالای خود را به یک سوم قیمت به واردکننده ایرانی بفروشد.
وی با بیان اینکه با توجه به ارزان بودن تولید پوشاک در چین، بیشتر کالاها از این کشور به ایران قاچاق می شود، افزود: در ترکیه دستمزدها و به همان نسبت بهره وری بالاست.
مدیر ملی طرح تکاپو گفت: ایران در صنعت نساجی بیشتر روی کالای خواب و فرش ماشینی متمرکز شده است در صورتی که رسته پوشاک ظرفیت بالایی برای توسعه دارد.
وی، اشتغال کنونی صنعت پوشاک کشور را ۵۵۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت بازار خوبی برای صنعت پوشاک است اما در تولید محدودیت دارد.
به گفته تازیکی، صنعت پوشاک در جهان به گونه ای پیشرفت کرده که حتی نرم افزار برش لباس می تواند کار انسان را برعهده بگیرد؛ ۲۰۰ تولیدکننده بزرگ در کشور داریم که می توانند از این فناوری یاری بگیرند.
وی تعداد واحدهای صنعتی پوشاک در ایران را براساس آمارهای رسمی یک هزار و ۶۰۰ واحد ذکر کرد و گفت: شمار واحدهای تولید پوشاک در کشور به بیش از ۱۰۰ واحد نمی رسد.
تازیکی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای آمادگی دارد برای بخش های مختلف در صنعت پوشاک استانداردسازی کند و آموزش های لازم را به متقاضیان ارایه دهد.
به گفته این مقام مسئول، دلیل نیمی از کسانی که به آموزشگاه های فنی و حرفه ای مراجعه می کنند، «اخذ مدرک مهارت» است و کمتر در جست وجوی کار هستند.
وی افزود: حداکثر آموزش هایی که به طور نمونه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور (آموزشگاه های آزاد یا دولتی) در زمینه دوخت پوشاک ارایه می کنند، ۳۰ درصد برای هنرجو کاربرد دارد.
تاریکی با بیان اینکه ۱۹ دانشگاه در تهران مهارت آموزی را پیگیری می کنند، گفت: «طرح تکاپو» که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری می شود، همسو با پیوستن واحدهای کوچک به واحدهای بزرگ است.
به گزارش ایرنا، یکی از طرح های اشتغال که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم دنبال می شود، «طرح تکاپو» است. در این طرح، وزارتخانه درصدد است بنگاه های موجود در کشور که با ظرفیت پایینی تولید می کنند را ارتقا بخشد و بتواند واحدهای کوچک را برای هم افزایی به واحدهای بزرگ متصل کند.
این طرح در رسته هایی طراحی شده است که می تواند اشتغالزا باشد و به طور عام بر بنگاه های کوچک و متوسط تاکید دارد.

لینک کوتاه : https://asnafjam.ir/?p=1347
  • ارسال توسط :
  • 313 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای تداوم قاچاق پوشاک بدلیل رقابت پذیر نبودن کالای ایرانی با مشابه خارجی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.