• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
10

حسرت در بازار پوشاک

  • کد خبر : 1826
  • 02 بهمن 1395 - 9:59

جوانی که ۶ماه پیش موفق شده بود کسب و کار خود را به ساختمان پلاسکو منتقل کند، این‌چنین با حسرت از پررونق‌ترین روزهای کسب و کار خود سخن می‌گوید. کاسب ۳۲ساله که با حسرت به نماد فروریخته شده چهارراه استانبول نگاه می‌کند. چشمانش سرشار از حیرت و درماندگی است: «آرزوی هر کسی که در صنف پوشاک […]

جوانی که ۶ماه پیش موفق شده بود کسب و کار خود را به ساختمان پلاسکو منتقل کند، این‌چنین با حسرت از پررونق‌ترین روزهای کسب و کار خود سخن می‌گوید. کاسب ۳۲ساله که با حسرت به نماد فروریخته شده چهارراه استانبول نگاه می‌کند. چشمانش سرشار از حیرت و درماندگی است:

«آرزوی هر کسی که در صنف پوشاک کار می‌کند این بود که روزی بتواند کار خود را به ساختمان پلاسکو منتقل کند. حداقل ۳میلیارد تومان سرمایه نیاز بود تا بتوان در این سطح فعالیت اقتصادی کرد. ۶ماه پیش توانستیم وارد این ساختمان شویم اما امروز همه‌چیز بر باد رفت.» بزرگ‌ترین مرکز تولید و پخش پوشاک کشور، خود را برای مهم‌ترین روزهای فعالیت آماده کرده بود. واحدهای تولیدی پوشاک، تولید را در ماه‌های اخیر به اوج خود رسانده‌ و انبار توزیع‌کنندگان، بیشترین حجم کالا را در خود جای داده بود.

بنکداران که یک حلقه قبل از فروشندگان خرد پوشاک قرار دارند، فروش شب عید خود را در ‌ماه بهمن انجام می‌دهند و نیاز خرده‌فروشان را برای فروش نهایی در آستانه نوروز تأمین می‌کنند. این فرمول در چند دهه گذشته دائما اجرا شده است. امسال اما این ساختمان ۱۷طبقه، سرنوشت دیگری داشت. حدود ۴هزار فعال صنفی که در ۵۶۰واحد فعالیت می‌کردند، نخستین روز بهمن را در شرایط متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته تجربه کردند. ساختمان آوار شده و ایران را عزادار کرده است.

  • حادثه پلاسکو تأثیری در بازار شب عید پوشاک ندارد

رئیس اتاق اصناف کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد میزان خسارات اقتصادی ناشی از حادثه ساختمان پلاسکو گفت: آمارهایی در مورد میزان خسارت ۱۵۰۰میلیارد تومانی از این حادثه اعلام شده که گرچه نسبتا درست است اما میزان واقعی خسارات هنوز مشخص نیست.

علی فاضلی تأکید کرد: کمیته‌ای که به این منظور در اتاق اصناف تشکیل شده در حال بررسی این خسارات است و فکر می‌کنم که تا بعد از ظهر امروز(شنبه) برآوردهای اولیه این خسارات اعلام شود. وی افزود: سهم این مرکز تجاری از تأمین پوشاک کشور چندان زیاد نبوده (کمتر از ۵درصد) تا تأثیر مشهودی بربازار پوشاک کشور داشته باشد.

به‌گفته او بخشی از واحدهای صنفی مستقر در این ساختمان، عرضه‌کننده و توزیع‌کننده پوشاک بوده‌اند. فاضلی با بیان اینکه اتاق اصناف کشور دغدغه ۲تا ۳هزار نیروی کار شاغل در این ساختمان را که اکنون بیکار شده‌اند را دارد، افزود: با اتمام بررسی‌ها و برآورد خسارات، تولید‌کنندگان مجددا ساماندهی می‌شوند.

به‌گفته فاضلی کمتر از یک پنجم (۱۰۰از ۶۰۰) واحدهای صنفی مستقر در این محل بیمه داشته‌اند که این بیمه نیز فقط برای محصولات بوده و ساختمان، سرمایه و… این واحدهای صنفی را شامل نمی‌شود. در نشست دیروز (جمعه) اتاق اصناف با وزیر کشور و سایر مسئولان، حادثه پلاسکو بررسی شد. همچنین برای استفاده بنگاه‌های آسیب‌دیده از نظام پولی و مالی کشور اعلام آمادگی شده است.

به گفته وی احیای ساختمان پلاسکو منوط به تصمیم بنیاد مستضعفان یعنی مالک این ساختمان است و وضعیت مالکیت کسبه آن هنوز احصاء نشده است. واحدهای صنفی مستقر در پلاسکو از گذشته دارای پروانه بوده و از این بات مشکلی ندارند، اما این واحدها شرایط بیمه شدن را نداشته‌اند. بنگاه‌ها، واحد‌های صنفی و تجاری زیادی مانند فعالان ساختمان پلاسکو در کشور وجود دارند که حتی شرایط بیمه شدن را ندارند.

  • واکنش فعالان اقتصادی به حادثه پلاسکو
  • اتحادیه پوشاک در اطاعیه‌ای اعلام کرد: هرگونه برآوردی از خسارات وارده فعلا غیرممکن است و تلاش ما این است خسارت‌های جانی و مالی وارده به ساختمان، سرقفلی‌ها، اجناس، اسناد، وجوه نقد و… در کوتاه‌ترین زمان برآورد کارشناسی شود.
  • مهدی روانشادنیا، عضو هیأت‌مدیره سازمان نظام مهندسی تهران: با محاسبه قیمت ۲۰میلیون تومانی برای هر متر واحد تجاری، حداقل ارزش دارایی ملکی که در این حادثه از دست رفته حدود ۶۰۰میلیارد تومان است.جواد درودیان، رئیس سابق
  • اتحادیه پیراهن دوزان: سرقفلی مغازه‌های ساختمان پلاسکو، بین ۶۰۰ میلیون تا بیش از یک میلیارد تومان است.
  • مطالعات وزارت کار نشان می‌دهد: اکنون حدود ۵۵۰ هزار نفر در صنعت پوشاک شاغل هستند که با درنظر گرفتن آمار اشتغال حدود ۳هزار نفردر پلاسکو این مجتمع سهم حدود نیم‌درصدی در اشتغال صنعت پوشاک داشته است.
  • رسول تاجدار، مدیرعامل بیمه ‌البرز: کار رسیدگی و تشکیل پرونده برای ۱۱خسارت دیده این شرکت از امروز آغاز خواهد شد.
  • محسن پورکیانی، رئیس هیأت‌مدیره بیمه ایران: بیمه ایران فرایند ارزیابی و رسیدگی به حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو را آغاز کرده و خسارات وارده به ذینفعان واحدهای تحت پوشش را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت می‌کند.
  • فرامرز خجیر، معاون فنی بیمه‌های اموال بیمه آسیا: تاکنون مشخص شده است که ۵۰فقره بیمه‌نامه واحدهای ساختمان پلاسکو مربوط به بیمه آسیاست و از ساعت ۸صبح امروز آماده پرداخت خسارت به بیمه‌گذاران هستیم
لینک کوتاه : https://asnafjam.ir/?p=1826
  • ارسال توسط :
  • 408 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای حسرت در بازار پوشاک بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.