• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

شاه ویسی : بودجه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی راهکار خروج از رکود است

  • کد خبر : 1744
  • 11 دی 1395 - 8:32
شاه ویسی : بودجه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی راهکار خروج از رکود است

یک اقتصاددان تاکید کرد : اگر تنظیم بودجه سال اینده کل کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی باشد باید ما را از رکود خارج کند. دکتر ساسان شاه ویسی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ گفت : رویکردهای برنامه ریزی های کوتاه مدت بر مبنای درآمد – هزینه است که شامل اجرای […]

یک اقتصاددان تاکید کرد : اگر تنظیم بودجه سال اینده کل کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی باشد باید ما را از رکود خارج کند.

دکتر ساسان شاه ویسی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ گفت : رویکردهای برنامه ریزی های کوتاه مدت بر مبنای درآمد – هزینه است که شامل اجرای برخی طرح های مشخص در مقاطع معین می شود.

وی فزود: مدل دیگر هم بودجه سالانه است که باز کوتاه مدت محسوب می شود و با برنامه های میان مدت یا بلندمدت مانند برنامه پنجم یا ششم توسعه ، ارتباط دارد ، البته بودجه بر اساس رویکرد های عملیاتی تنظیم می شود.

شاه ویسی اظهار داشت : متأسفانه در حال حاضر آنچه که نص صریح اسناد ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سیاست های کلی و در حوزه اقتصاد مقاومتی و بخش مالی است ؛ در لایحه بودجه سال اینده دیده نمی شود.

وی گفت : بند ۳ سیاست های مالی ابلاغ می کند که در مرحله اول باید شفافیت در صورت وضعیت های ان وجود داشته باشد و شفافیت مالی و اصلاح مالی در سیاست گذاری ها مهم است و از همه مهمتر به طرف متعادل کردن بودجه و برنامه ریزی بر اساس بودجه ریزی عملیاتی حرکت کنیم.

وی تصریح کرد : تکالیف ۲۴ بندی سیاست های اقتصاد مقاومتی چگونه است آیا به صرف وجود یک پیکره کارشناسی می توانیم برداشت های یک بدنه کارشناسی را تعبیر به قانون کنیم و به آن جنبه کمیت و کیفیت دهیم؟

شاه ویسی اظهار داشت : بر اساس اقتصاد مقاومتی ؛ اقتصاد ما باید درون زا باشد ، کارکردها و قابلیت های تولید ملی صیانت از نیروهای انسانی باشد دانشی کردن بنیان های اقتصادی نیز صورت گیرد ؛ ما در لایحه و سند بودجه نتوانستیم رویکردهای دانش بنیانی را تألیف کنیم.

وی افزود : در حال حاضر هنوز تنظیم بودجه براساس تخصیص هایی است که سازمان برنامه و بودجه کشور می تواند انجام دهد نه بر اساس عملکردها.

این اقتصاددان اظهار داشت : بحث دیگر هم واقعی کردن آمدهاست وسند ابلاغی سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی اصرار دارد که درآمدهای نفتی باید از بودجه خارج و به عنوان سرمایه بین نفتی ارزیابی شود.

شاه ویسی گفت : اگر قرار باشد ۱۱۱ هزار میلیارد تومان درآمدهای نفتی داشته باشیم این اندازه صرفنظر از نرخ دلار ، صرفنظر از برابری نرخ نفت پیشنهادی ۵۰ دلار به ۴۹ درصد بودجه می رسد که بیانگر وابستگی بیشتر درآمدهای دولتی به نفت است.

این اقتصاددان افزود : بحث دیگر هم ساماندهی سیاست های مالی کشور است ، آیا در سال ۹۵ توانستیم به درآمد یکصد هزار میلیاردی مالیاتی برسیم که برای سال ۹۶ یکصد و۶۷ هزار میلیارد را پیش بینی کردیم.

وی گفت : بحث انتشار اوراق بهادار نیز مهم است ، صرفنظر از مکانیسمی که اوراق می تواند درآمد برای دولت داشته باشد ، یک بدهی بلند مدت است و درعین حال تورم مزمن را با خودش حمل می کند حداقل در اقتصاد پولی کشور.

شاه ویسی اظهار داشت : اگر از دولتمردان سؤال کنیم رابطه بودجه با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی چیست حتماً با این پاسخ مواجه خواهیم بود که برداشتهای دولت از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی عیار تدوین بودجه براساس اقتصاد مقاومتی است که این روند قابل قبول نیست و حداقل باید برنامه های میان مدت پنجساله در سند بودجه سالانه تاثیر گذار باشد.

وی افزود : بودجه کارکردهای خود را دارد که شامل صادرات ، نرخ رشد صادرات ، نرخ رشد اقتصادی ، اشتغال ، نرخ تورم و جذب سرمایه گذاری دارد ؛ دولت اعلام می کند سند بودجه ۹۵ بر اساس اقتصاد مقاومتی است اما چنین کار نشده است چون در رکود مزمن در حوزه اقتصاد صنعت ، معدن و کشاورزی قرار داریم و فاصله با مطالبات اقتصاد مقاومتی زیاد است.

وی افزود : باید از بودجه سالانه ؛ استانداردسازی ، مردمی کردن اقتصاد، واردات راهبردی و درون زا کردن اقتصاد ملی را مطالبه کنیم.

شاه ویسی اظهار داشت : بودجه معاونت علمی فناوری حدود ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است اما از محل کدام درآمد ؟ اگر از محل درآمدهای مالیاتی و نفتی باشد که مخالف اقتصاد مقاومتی است و در حوزه علم و فناوری باید پشتیبانی همه جانبه داشته باشیم که کاری نشده است.

وی افزود : ارزیابی ها نشان می دهد اگر ما به اقتصاد بین المللی وصل باشیم که الزام راهبردی است اما باید مبتی بر درون زایی باشد عموماً برون گرایی نسبت به درون گرایی اقتصاد ملی متقدم شده است.

این اقتصاددان اظهار داشت : متأسفانه دولت حتی برنامه پنجم را در نیمه راه رها کرد و برنامه جایگزین به عنوان خروج از رکود تورمی مطرح شد و با سیاست هایی که به جنگ تورم رفت ؛ دچار رکود مزمن شدیم و امروز سعی می کنیم با تورمی کردن اقتصاد ، رکود را به رونق تبدیل کنیم که این اتفاق نمی افتد.

وی افزود: نرخ ارز را هم در بودجه ۳۳۰۰ تومان تعیین کردند که اثر فزاینده در ارزش پول ملی و نرخ تورم دارد و در چند روز گذشته نرخ آهن آلات در بازار تهران به شدت افزایش پیدا کرد در حالی که هیچ تولیدی صورت نگرفته و صرفاً حوزه خدمات بوده که از این تفاوت نرخ ارز بهره مند شده است.

ایا قرار است ۷۵ هزار میلیارد بودجه عمرانی برای سال آینده پیش بینی کنیم و صرفاً ۱۵ هزار میلیارد آن را تخصیص دهیم ،در اعداد و ارقام واقعی کردن و شفاف کردن بودجه فاصله های زیادی داریم که مهمترین مطالبات راهبردی از سند بودجه سالانه است.

شاه ویسی گفت : دیدگاه دولت این است که عیار انطباق برنامه های کوتاه مدت و میان مدت را با سیاست های بالای دست خودش تعریف می کند که قابل قبول نیست و نقش مجلس و بعد نظارتی قوه مجریه دچار چالش می شود ، نمی توانیم گزارش واقعی از عملکرد بودجه ریزی سال های گذشته بگیریم.

این اقتصاددان گفت : گزارش تحقیق و بودجه نشانگر این است که این انطباق سازی در مسیر سیاست های کلی قرار نگرفته است چه بسا دولت مورد پرسش قرار می گیرد اما می گوید به دلیل اینکه ابزار در اختیار ما نبوده است.

وی هشدار داد : از سند چشم انداز بیست ساله فاصله می گیریم و از الزامات سیاست کلی که دوره ۱۰ ساله برای کارکردهای آن تعریف شده است ، دور می شویم و در نهایت سنجش های که قرار عملکردها را مورد سنجش واقعی قرار می گیرد از دست ما خارج خواهد شد.

لینک کوتاه : https://asnafjam.ir/?p=1744
  • ارسال توسط :
  • 396 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای شاه ویسی : بودجه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی راهکار خروج از رکود است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.