• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

صدوربیش از۳۱ میلیارد دلار کالاهای غیرنفتی به خارج

  • کد خبر : 1714
  • 06 دی 1395 - 9:17
صدوربیش از۳۱ میلیارد دلار کالاهای غیرنفتی به خارج

گمرک ایران گزارش عملکرد تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه امسال را منتشر کرد که بر اساس آن صادرات غیرنفتی به بیش از ۳۱ میلیارد دلار رسید و آمارهای کشور، نشانه تراز تجاری مثبت است.  به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات غیرنفتی کشور در این مدت با ۹.۰۵ درصد افزایش در همسنجی با پارسال […]

گمرک ایران گزارش عملکرد تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه امسال را منتشر کرد که بر اساس آن صادرات غیرنفتی به بیش از ۳۱ میلیارد دلار رسید و آمارهای کشور، نشانه تراز تجاری مثبت است.

 به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات غیرنفتی کشور در این مدت با ۹.۰۵ درصد افزایش در همسنجی با پارسال به ۳۱ میلیارد و ۵۹۳ میلیون دلار رسید.

روند واردات کشور که در ماه‌های گذشته منفی بود، و در آبان ماه مثبت شد و در پایان آذر ماه با رشد ۴.۳۸ درصدی همراه بود.
براساس این گزارش، تشریفات گمرکی ۹۱ میلیون و ۲۶۲ هزار تن کالای صادراتی و ۲۴ میلیون و ۸۶۷ هزار تن کالای وارداتی در گمرکات سراسر کشور انجام شده است.
رقم صادرات غیرنفتی کشور در ۹ ماه سال گذشته ۲۸ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار بود.
همچنین واردات کشور در این مدت به ۳۱ میلیارد و ۵۳۸ میلیون دلار رسید که در همسنجی با پارسال ۴.۳۸ درصد افزایش نشان می‌دهد و گویای آن است که تراز تجاری ایران در ۹ ماهه امسال همچنان مثبت بوده و عملکردی بهتر از آبان ماه داشته است.

** اقلام عمده صادرات
برپایه گزارش گمرک، در این مدت میعانات گازی با پنج میلیارد و ۱۲۴ میلیون دلار، عمده‌ترین کالای صادراتی کشور بود که ۱۶.۲۲ درصد از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.
گازهای طبیعی مایع شده نیز با یک میلیارد و ۹۵۲ میلیون دلار و سهم ۶.۱۸ درصدی در رتبه بعدی قرار دارد و پس از آن به ترتیب روغن‌های سبک و فرآورده‌ها (به جز بنزین) با یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار و سهم ۳.۸۹ درصدی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با یک میلیارد و ۶۷ میلیون دلار و سهم ۳.۲۸ درصدی و پروپان مایع شده با ۸۶۸ میلیون دلار و سهم ۲.۷۵ درصدی قرار دارند.

** اقلام عمده واردات
اقلام عمده وارداتی در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ به ترتیب شامل ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۱۵ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۶۵۶ میلیون دلار، قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری به ارزش ۶۰۵ میلیون دلار، وسایل نقلیه موتوری به ارزش ۵۴۴ میلیون دلار و برنج به ارزش ۵۲۷ میلیون دلار بود.
ترخیص برنج در آذر ماه بنابر مصوبه هیات وزیران، توسط شرکت تعاونی‌های مرزنشینان یا از محل ارزش افزوده مناطق آزاد صورت گرفته است.

** چین در صدر واردکنندگان کالای ایرانی
گزارش گمرک می افزاید: چین همچنان بزرگترین خریدار کالاهای ایرانی است، به طوری که در ۹ ماهه امسال حجم صادرات غیرنفتی کشورمان به چین به پنج میلیارد و ۶۹۷ میلیون دلار رسید که در همسنجی با پارسال ۷.۰۵ درصد افزایش داشته است.
پس از چین به ترتیب امارات متحده عربی با پنج میلیارد و ۵۰ میلیون دلار، عراق با چهار میلیارد و ۵۷۳ میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و ۷۱۹ میلیون دلار و جمهوری کره با دو میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار قرار دارند.

** کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران
آمار تجارت خارجی کشور تا پایان آذرماه نشان می‌دهد که رتبه‌های نخست تا چهارم کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران به ترتیب به کشورهای چین با هفت میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با پنج میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار، جمهوری کره با دو میلیارد و ۵۰۳ میلیون دلار و ترکیه با دو میلیارد و ۱۸ میلیون دلار اختصاص دارد.
برپایه این آمار، روند واردات ایران از این کشورها در کل کاهشی و به ترتیب ۲.۳۷ درصد، ۱۰.۰۱ درصد، ۸.۱ درصد و ۹۸۹ درصد کاهش داشته است، اما واردات ایران از آلمان که پنجمین کشور عمده طرف معامله با کشورمان بود، ۳۸.۲۲ درصد افزایش داشته و در این مدت به یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار رسیده است.
واردات ایران از سایر کشورها نیز در این مدت در مجموع بیش از ۱۹.۹ درصد رشد داشته است.
به گزارش ایرنا، پیشتر گمرک جمهوری اسلامی ایران از افزایش ۵.۷۴ درصدی صادرات هشت ماهه غیرنفتی کشور در همسنجی با پارسال و ادامه مثبت بودن تراز تجاری تا پایان آبان ماه خبر داده بود.
بنابراین گزارش، آمار تجارت خارجی کشور در حوزه صادرات، طی سالهای قبل در دو بخش صادرات غیرنفتی با احتساب و بدون احتساب میعانات گازی اعلام می‌شد و از آنجایی که در سالهای گذشته برای این کالا (میعانات گازی) ردیف تعرفه مجزا و مستقلی وجود نداشت، با شرح گازهای طبیعی مایع شده به همراه سایر گازها، اظهار می‌شد.
همچنین امسال، صادرات دو کالای میعانات گازی و گازهای طبیعی مایع شده به صورت مجزا و هر یک در قالب کد تعرفه مختص به خود ثبت می شود.
علاوه براین با توجه به اینکه کد تعرفه مربوط به گاز طبیعی مایع شده در گروه کالایی پتروشیمی قرار دارد، برای شفاف‌سازی بیشتر و نشان دادن مقایسه میزان صادرات این کالا در ۹ ماهه امسال و مدت مشابه سال گذشته، این کالا از ردیف گروه کالایی پتروشیمی خارج و در ردیف جداگانه‌ای قید شد.

لینک کوتاه : https://asnafjam.ir/?p=1714
  • ارسال توسط :
  • 412 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای صدوربیش از۳۱ میلیارد دلار کالاهای غیرنفتی به خارج بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.