• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
9

مبادی فراوانی برای ورود کالای قاچاق در کشور وجود دارد / اصلاح قانون نظام صنفی به مرحله نهایی نزدیک شد

  • کد خبر : 1355
  • 19 مهر 1395 - 1:26
مبادی فراوانی برای ورود کالای قاچاق در کشور وجود دارد / اصلاح قانون نظام صنفی به مرحله نهایی نزدیک شد

رییس اتاق اصناف ایران در نشست هم اندیشی مسئولان بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان تهران گفت: اتاق‌های اصناف متولی ساماندهی و جلوگیری از عرضه کالای قاچاق در سطح بازار هستند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی در این نشست که معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران و همچنین روسای […]

%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86-1

رییس اتاق اصناف ایران در نشست هم اندیشی مسئولان بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان تهران گفت: اتاق‌های اصناف متولی ساماندهی و جلوگیری از عرضه کالای قاچاق در سطح بازار هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی در این نشست که معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران و همچنین روسای بازرسی مناطق مختلف شهر تهران حضور داشتند، افزود:

بر اساس قانون نظام صنفی هر نوع کنترل و نظارت بر بازار در سطح عرضه ، برعهده بازرسی اتاق‌های اصناف بر اساس نص صریح قانون است.

وی در عین حال تاکید کرد: مطابق قانون، هیچ بنگاه صنفی دارای پروانه کسب حق خرید، فروش و ارائه خدمات کالای قاچاق را ندارد.

فاضلی ، قاچاق را یک پدیده شوم در اقتصاد دانست و گفت: با وجودهمه تلاش های صورت گرفته، طی چند سال اخیر به طور جدی با قاچاق برخورد نشده است. همچنین کمتر شاهد برخورد عملی با مفاسد اقتصادی بوده ایم.

رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه یکی از شاخصه های اقتصاد مقاومتی حذف قاچاق در پیکره اقتصاد است ، با تصریح این نکته که  در سطح عرضه ارائه کالای قاچاق وجود ندارد ، افزود: شبکه های زیادی برای توزیع کالای قاچاق وجود دارند که از جمله آنها می توان به شبکه های مجازی و نظام دستفروشی اشاره کرد.

فاضلی با اشاره به حضور بازرسان اصناف و اتحادیه ها از شنبه هفته آینده در بازار تهران افزود: بازرسان اصناف برای مبارزه با قاچاق کالا در واحدهای صنفی، در صورت مشاهده هر نوع کالای قاچاق فقط تکلیف دارند که تشکیل پرونده دهند و گزارش آن را برای برخورد به سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه های مسئول ارائه کنند.

وی در عین حال واگذاری کنترل و بازرسی کالای قاچاق در سطح عرضه به اتحادیه ها و اصناف را موجب ایجاد آرامش در بازار دانست و گفت: اتاق های اصناف به دنبال پاکسازی سطح عرضه از وجود احتمالی کالای قاچاق هستند  ضمن اینکه هر نوع برخورد باید به صورت هدفمند و آبرومندانه انجام شود.

فاضلی همچنین با اشاره به حذف بازرسان اصناف به عنوان کاشف در اصلاح قانون نظام صنفی که سال ۹۲ انجام شد، افزود: اصلاحیه رفع این اشکال در قالب یک ماده واحده آماده شده و به زودی به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مبادی فراوانی برای ورود کالای قاچاق به کشور وجود دارد، با ذکر مثالی گفت: اکنون روزانه ۵۰۰ خودروی شخصی حامل کالای قاچاق که نه برای مصرف بلکه برای عرضه در سطح شهر وارد تهران می شود.

فاضلی افزود: این نوع ورود کالای قاچاق به تهران جزء مواردی است که در طرح مبارزه با قاچاق کالا تمهیداتی در خصوص مقابله با‌ آنها دیده نشده است.

رییس اتاق اصناف ایران درعین حال یکی از راه های مبارزه با قاچاق کالا را حمایت از تولید ملی دانست و گفت: باید اقدام عملی برای حمایت از تولید ملی صورت گیرد که از جمله آنها می تواند بهسازی  و نوسازی ماشین آلات خطوط تولید و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت باشد.

فاضلی با اشاره به وجود ۶۵۰ هزار واحد صنفی تولیدی کوچک و متوسط  در کشور گفت: نبود تناسب بین جرم و جریمه از مهمترین مشکلات در بحث مقابله با کالای قاچاق است که در اصلاحیه قانون جامع این قبیل مشکلات دیده شده و به زودی برطرف خواهد شد.ف

وی شبکه های مجازی و دستفروشی را از دیگر مراکز عرضه کالای قاچاق ذکر کرد و با اشاره به وجود ۷۵۰ هزار واحد صنفی بدون پروانه در کشور افزود: مطابق بند “ب” ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم توسعه باید با این موضوع برخورد شود در حالی که شاهد پایان یافتن قانون برنامه پنجم هستیم.

فاضلی همچنین با بیان اینکه اغلب کالاهای قاچاق حجیم و با کانتینر وارد کشور می شود، این سوال را مطرح کرد که چه کسی این کالاها را به کشور وارد می‌کند و چگونه به کشور وارد می‌شود؟

وی ادامه داد: همچنین کالاهایی که از طریق کوله‌بری، مرزنشینی و یا مناطق آزاد به کشور وارد می‌شود، در سطح بازار عرضه می‌شوند، اما هیچ کدام از اینها دارای برگ سبز نیست. مرجع تشخیص در این مورد چه کسی است؟

وی گفت: اصناف از موضوع قاچاق منزه نیستند اما کار مبارزه با قاچاق کالا بسیار سخت است و دشمن برای حوزه اقتصاد دندان طمع تیز کرده، زیرا وقتی از برخورد فیزیکی با ما ناامید شد، وارد مقوله اقتصادی شده است؛ از این رو وظیفه ما است که با آنها مبارزه کنیم.

فاضلی افزود: اگر قرار است با قاچاق کالا در سطح عرضه مبارزه شود، این کار باید به دست اتحادیه‌های صنفی و ساختار اتاق‌های اصناف که در رأس آنها بازرسی اتاق‌های اصناف قرار دارد انجام شود.

وی با بیان اینکه برای مبارزه با قاچاق کالا برخورد قهرآمیز صحیح نیست، گفت: در جلسه‌ای که اخیرا با معاون اول رئیس جمهور داشتم، مباحث مربوط به قاچاق کالا مطرح و در نتیجه این موضوع که اتاق‌های اصناف متولی ساماندهی و سازماندهی و جلوگیری عرضه کالای قاچاق در سطح بازار باشند، مورد تایید قرار گرفت.

رییس اتاق اصناف ایران افزود: بازرسان اتاق اصناف مناطق مختلف تهران می توانند با تایید معاون نظارت و بازرسی استان تهران از شیوه های مختلف بازرسی همچون انجام بازرسی مشترک به همراه گشت سازمان تعزیرات حکومتی کار خود را انجام دهند.

در این مراسم همچنین درودیان معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران گزارشی از فعالیت های انجام شده در خصوص بازرسی از صنوف تهران را بیان کرد.

لینک کوتاه : https://asnafjam.ir/?p=1355
  • ارسال توسط :
  • 323 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مبادی فراوانی برای ورود کالای قاچاق در کشور وجود دارد / اصلاح قانون نظام صنفی به مرحله نهایی نزدیک شد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.