• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
9

مبارزه با قاچاق کالا نیازمند حمایت شهروندان از تولیدات داخلی است

  • کد خبر : 1093
  • 24 مرداد 1395 - 11:59
مبارزه با قاچاق کالا نیازمند حمایت شهروندان از تولیدات داخلی است

معاون اداره کل فعالیت‌های اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز قاچاق را آسیبی جدی بر پیکره اقتصاد کشور دانست و گفت: برخورد با قاچاق کالا یک موضوع ملی است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ امیر محمد پرهام فر با اشاره به اینکه مقابله عمومی با این پدیده شوم نیازمند حمایت […]

قاچاقمعاون اداره کل فعالیت‌های اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز قاچاق را آسیبی جدی بر پیکره اقتصاد کشور دانست و گفت: برخورد با قاچاق کالا یک موضوع ملی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ امیر محمد پرهام فر با اشاره به اینکه مقابله عمومی با این پدیده شوم نیازمند حمایت عمومی شهروندان از محصولات داخلی است، افزود: قاچاق کالا اقتصاد کشور را از نظر تولید، سرمایه‌گذاری، صادرات و اشتغال تحت تأثیر قرار داده و آثار مخربی بر جا می‌گذارد بنابراین قاچاق کالا و لزوم مبارزه با این پدیده از مباحث مهم کشور در عرصه اقتصادی به شمارمی رود.
پرهام فر اظهار داشت : این پدیده برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه اقتصادی کشوررا مختل کرد و منجر به کاهش تولیدات داخلی، افزایش بیکاری و مشکلات ناشی از آن می‌شود.
وی ادامه داد: قاچاق کالا موجب کاهش تولیدات داخلی و در نتیجه افزایش میزان بیکاری می‌شود و این امر تأثیر نامطلوبی بر تولید ناخالص داخلی می‌گذارد.
پرهام فر اظهار داشت : قاچاق همچنین باعث می‌شود که انگیزه سرمایه گذاری مولد اقتصادی کاهش یابد در نتیجه سرمایه به جای اینکه در امور مولد اقتصادی به کار افتاد و باعث تولید و اشتغال شود به سوی قاچاق منحرف می‌شود و به این ترتیب بخشی از منافع در دسترس جامعه از چرخه اقتصاد مولد خارج می‌شود.
سعید غلامی مدیرگروه بازرگانی مرکز پژو هش های مجلس شورای اسلامی هم گفت: قاچاق یک پدیده چند وجهی است و تنها ناشی از یک علت نیست.
وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: قاچاق تابع عوامل اقتصادی تابع وجود ممنوعیت‌ها در ورود بعضی از کالاها، ایجاد فضای کسب و کار پیچیده و پر هزینه در تجارت رسمی، اقتصاد زیر زمینی و … است.
وی با تصریح اینکه اقتصاد زیر زمینی در حوزه تجارت بصورت قاچاق نمایان می‌شود، اظهارداشت: پروسه فضای کسب و کار در کشور باید تسهیل شود.
غلامی با اشاره به این جمله که مبارزه با قاچاق با از بین بردن انگیزه قاچاق حاصل می‌شود، گفت: دولت با فراهم کردن شرایط مناسب برای وارد کنندگان قانونی و بالابردن ریسک قاچاق، زمینه از بین رفتن پدیده شوم قاچاق را رقم خواهد زد.
وی افزود: تسهیل شرایط برای واردکنندگان قانونی و کاهش ریسک واردات قانونی مهمترین عوامل کاهش ورودغیرقانونی کالا به کشور است. هنگامی که واردات قانونی در کمترین زمان انجام شود دیگر برای قاچاقچی مقرون به صرفه نخواهد بود کالا را از مسیرهای غیرقانونی وارد بازار کند.
این کارشناس امور بازرگانی مبارزه با کالای قاچاق در مبادی ورودی را بسیار مؤثر دانست و اظهارداشت: مبارزه در مبادی ورودی از ورود کالای قاچاق به سطح عرضه و برهم خوردن آرامش بازار جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه با اعلام اینکه قاچاق ۲۵ میلیارد دلاری در کشور هیچ ارتباطی با قاچاق خرد، کوله بری، ملوانی، مرز نشینی ندارد به موضوع قاچاق سازمان یافته اشاره کرد و گفت: مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته کالاهای خارجی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است.

غلامی تصریح کرد: کالاهای قاچاق آسیب‌های فراوانی به اقتصاد جامعه و درآمدهای دولتی وارد می‌کند و از طرف دیگر منجر به کاهش تولید داخلی، بیکار شدن کارگران، فرار سرمایه و …می شود.

لینک کوتاه : https://asnafjam.ir/?p=1093
  • ارسال توسط :
  • 338 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مبارزه با قاچاق کالا نیازمند حمایت شهروندان از تولیدات داخلی است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.