• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10

میزان افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم

  • کد خبر : 1587
  • 22 آذر 1395 - 11:14

به گزارش افکارنیوز،  محمد باقر نوبخت در برنامه برنامه”نگاه یک” گفت: در سال جاری ۷۰۰تا۷۵۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد اما با توجه به افزایش شمار جمعیت فعال کشور و ورود یک میلیون و۲۵۰ هزار جویای کار جدید همه افراد موفق به کسب فرصت شغلی مناسب نشدند. وی با بیان اینکه کل اشتغال […]

به گزارش افکارنیوز،  محمد باقر نوبخت در برنامه برنامه”نگاه یک” گفت: در سال جاری ۷۰۰تا۷۵۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد اما با توجه به افزایش شمار جمعیت فعال کشور و ورود یک میلیون و۲۵۰ هزار جویای کار جدید همه افراد موفق به کسب فرصت شغلی مناسب نشدند.

وی با بیان اینکه کل اشتغال ایجاد شده در سال ۳۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شد گفت: دولت در بودجه سال اینده اعتبار ویژه ای برای اشتغال در نظر گرفته است در همین راستا طرحی یک فوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است که در صورت تصویب نهایی مبلغ ۱٫۵ میلیارد دلار از منابع صندوق ذخیره ارزی برای اشتغالزایی در روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرهای بزرگ اختصاص خواهد یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: علاوه براین مبلغ یکهزار میلیارد تومان نیز صرفا برای اشتغالزایی پیش بینی شده است همچنین پیشنهاد شده است مبلغ یک ونیم میلیارد دلار برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان به منظور جذب و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال ۹۶ اختصاص یابد.

نوبخت تاکید کرد:آماری که در بحث ایجاد شغل مطرح می‌شود شغلی است که زندگی فردشاغل را تامین کند و مشاغل ساعتی هرچند در استاندارد جهانی محسوب می شود اما هدف برنامه ریزان از ارائه امار اشتغال نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سه موضوع محیط زیست، آب وفاضلاب و توسعه حمل ونقل ریلی را سه الویت بودجه سال ۹۶ برشمرد و افزود:دولت در بودجه سال اینده به طور مشخص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای این اولویت ها پیش بینی کرده است .

وی افزود: دولت امسال خروج ۹۰ هزار خودروی فرسوده را در دستور کار خود داشت و تاکنون ۳۴ هزار دستگاه را از گردونه فعالیت خارج کرده است اما همچنان مشکل آلودگی هوا آزار دهنده است و لذا دولت برای مقابله با مشکل آلودگی هوا دو طرح مقابله با ریز گردها و برقی کردن خودروهای و موتور سیکلت ها را در دستور کار خواهد داشت.

رئیس سازمان مدیریت از خروج خطوط راه آهن در استانهای همدان ،کرمانشاه،رشت و ارومیه از بن بست و اتصال انها به خطوط داخلی و بین المللی تاپایان امسال خبرداد و گفت:یکی از اولویت های دولت در سال اینده نیز اتصال خطوط حمل ونقل ریلی کشور به خطوط سراسری و بین المللی است.

وی تاکید کرد؛ عزم دولت برای بودجه ریزی تخصیص قطره چکانی به همه طرحها نیست بلکه دولت تلاش می کند با تخصیص مناسب طرحهای دارای پیشرفت فیزیکی تکمیل و راه اندازی شود تا مردم شیرینی انرا احساس کنند.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی براینکه بسته شدن بودجه پیش از تصویب نهایی برنامه ششم چگونه امکانپذیر شده است گفت:آنچه که دولت تحت عنوان برنامه ششم به مجلس تقدیم کرده است برپایه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری است و لذا هرچند این برنامه در مجلس به تصویب نرسیده است اما بودجه ۹۶ برپایه همین رویکردها طراحی شده است.

وی تصریح کرد:براساس آنچه که در کمیسیونهای مجلس بر روی برنامه ششم انجام شده است برنامه تقدیمی دولت تغییر چندانی نکرده است در عین حال اگر در صحن علنی نمایندگان محترم تغییر خاصی در برنامه ششم اعمال کنند می توانند آنرا در بودجه اعمال کنند چراکه همین مجلس است که برنامه ششم و بودجه ۹۶ را تصویب می‌کند.

نوبخت در پاسخ برخی ابهامات مطرح شده در زمینه همخوانی بودجه با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی گفت: سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در مجموع ۲۴ بند است که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در قالب ۱۲ برنامه طراحی شده و وظایف تمامی دستگاه های اجرایی دقیقا مشخص شده است.

وی افزود: در حال حاضر شرح وظایف تمامی دستگاه های اجرایی در قالب سرفصلهای مختلف بودجه مشخص شده است ضمن اینکه تمامی این تکالیف بصورت مجزا برای اطلاع نمایندگان محترم ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دریافت گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی در زمینه عمل به تکالیف است که هم اکنون روند گزارش گیری از دستگاه های اجرایی درحال انجام است .

نوبخت تقویت توان تولید ملی را یکی از تکالیف دولت در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود:در همین راستا ۷۵۰۰ واحد تولیدی نیمه فعال شناسایی شده است ضمن اینکه برخی واحدهای تولیدی نیمه کاره غیر فعال و واحدهای راکد شناسایی شدند.

وی افزود: تاکنون ۱۷ هزار واحد تولیدی ۱۱تا ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند که میزان اشتغال جدید ایجاد شده این واحدها و همچنین مشاغل موجود حفظ شده انها قابل محاسبه است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی درخصوص افزایش وابستگی بودجه به نفت در سال آینده با اشاره افزایش توان تولید نفت کشور بعد از برجام گفت: سال گذشته فقط امکان صادرات یک میلیون بشکه نفت در کشور وجود داشت که این ظرفیت بعد از لغو تحریمهای ظالمانه امروز به بیش از ۲٫۸ میلیون بشکه افزایش یافته است آیا نباید از این ظرفیت برای صادرات استفاده کرد.

وی افزود: براساس قانون باید بخشی از درآمد حاصل از نفت به صندوق ذخیره ارزی واریز شود ضمن اینکه طبق قانون استفاده از درآمد نفتی در بودجه به مفهوم تملک دارایی سرمایه ای است و مابه ازای آن باید واگذاری درآمد سرمایه ای انجام شود و این همان سرمایه گذاری است که در بودجه ۶۲ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پیش بینی شده است آیا کسی حاضر به کاستن از این بخش از بودجه هست، تا از میزان وابستگی آن به نفت بکاهد؟

وی افزود؛ درهمین حال برای ارتقای توان تامین مالی طرح های عمرانی و جلب مشارکت غیر دولتی در اجرای طرحهای عمرانی برنامه ریزی شده است تا بخشی از اعتبارات عمرانی با سپرده گذاری در بانکها و جلب مشارکت انها تخصیص یابد و زمینه برای واگذاری طرحها به بخش خصوصی فراهم شود.

وی افزود: کسانی که سرمایه گذاری را فقط روی هم گذاشتن آجرها و یا تسطیح زمین می دانند باید بدانند که بودجه های اختصاص یافته برای آموزش و تحقیقات نیز سرمایه گذاری است.

وی افزود: از مجموع بودجه ۱۰۸۵ هزار میلیارد تومانی پیشنهاد شده در قالب بودجه سال ۹۶ مبلغ ۷۷۵ هزار میلیارد تومان  متعلق به  شرکتهای دولتی است و ۳۲۰ هزار میلیارد تومان نیز درآمدهای دولت ان  درآمد از محل مالیات  و حقوق و عوارض گمرکی، فروش نفت، فروش اوراق، سکوک ، اسناد خزانه و وگذاری سهام کارخانجات است .

وی تاکیدکرد: سهم درآمد نفتی در این بین ۱۱۰تا۱۱۱ هزار میلیارد تومان است و کاستن از این سهم مستلزم جبران آن از دیگر بخشها است.

وی خاطرنشان کرد؛ دولت امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان در بخش عمرانی سرمایه گذاری کرده است که بخشی از این اعتبار از طریق اوراق مشارکت یا خزانه پرداخت شده است که سال آینده برای بازپرداخت ان باید ۲۱ هزارمیلیارد تومان سود پرداخت کند که این رقم در بوجه ۶۲هزارو ۷۰۰ میلیارد تومانی سال آینده لحاظ نشده است.

وی تاکید کرد: دستیابی به رشد ۷٫۷درصدی تولید ناخالص ملی و تورم ۷٫۶ درصدی قطعا فقط با منابع داخلی امکان پذیر نیست و دولت در بودجه ۵۰ میلیارد دلار فایناس پیش بینی کرده است.

نوبخت افزود: ۷۲ هزار میلیارد تومان از هزینه های دولت مربوط به امور رفاهی و اجتماعی شامل کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی،صندوق بازنشستگی و بیمه های اجتماعی است آیا می توان برای کاستن از اتکای بودجه به نفت از این بخش هزینه ای بودجه کاست؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد:  سیاست دولت براین اصل بوده که منابع حاصل از نفت صرف طرح های عمرانی شود در همین راستا دولت با وجود تمامی محدودیتها سال ۹۲ مبلغ ۲۲ هزارو ۴۰۰ میلیارد تومان ، سال ۹۳ مبلغ ۲۹ تا ۳۰ هزارمیلیارد تومان و سال گذشته ۲۷ هزارمیلیارد تومان برای طرحهای عمرانی بودجه اختصاص داد و امسال نیز تاکنون ۲۱ هزارمیلیاردتومان پرداخت شده است و این رقم تا پایان سال به ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی تاکید کرد : با توجه به ظرفیتی که در تبصره ۳۶ اصلاح قانون بودجه ایجاد شد مجلس بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات پیمانکاران تخصیص داد که بخشی از این مبلغ برای پرداخت طلب گندمکاران و مطالبات بیمه سلامت صرف شد .

وی افزود؛ علاوه براین مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز برای پرداخت مطالبات پیمانکاران اختصاص یافته ازاست که تخصیص از ان این هفته انجام خواهد شد.

نوبخت درادامه به دیگر بندهای هزینه ای بودجه اشاره کرد و افزود:رقم پیش بینی شده برای بودجه آموزش و تحقیقات در لایحه بودجه ۹۶ مبلغ ۴۷ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان است که این بودجه به هیچ وجه  نه تنها  هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است .

نوبخت ادامه تاکید کرد: بودجه با توجه به واقعیتهای موجود طراحی شده است و هم اکنون با تلاش های انجام شده کشور هرانچه که ظرفیت تولید و صادرات نفت  دارد انجام می دهد و وجه انرا دریافت می کند اما اگر هم مشکلی حادث شد که البته بعید است امکان بازنگری وجود دارد و تلاش می کنیم کشور را با سربلندی اداره کنیم.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به گمانه زنی های موجود در خصوص اقدامات احتمالی رئیس جمهور جدید آمریکا در باره برجام گفت : آمریکا یکی از شش کشور طرف مذاکره در زمینه برجام است ضمن اینکه امروز با اقدامات و اعتماد سازی های ایران مهمترین بهانه غرب در قبال فعالیت های هسته ای ایران یعنی انحراف از فعالیتهای صلح آمیز و فعالیتهای نظامی در ابعاد هسته ای از انها گرفته شده است و آژانس بین المللی هسته ای بر این واقعیت صحه گذاشته است.

وی افزود: امروز ایران از چهره مخدوشی که برای آن نزد جهانیان ترسیم شده بود فاصله گرفته است و هر گونه اقدام آمریکا در نقض برجام این کشور رادر افکار عمومی جهان مفتضح خواهد کرد.

وی تاکید کرد: امروز ایران در سایه برجام توانسته حقی را که تاپیش از این ما را ظالمانه از ان محروم می کردند بدست بیاور و هم اکنون چرخه کامل غنی سازی را در اختیار دارد و برای اعتماد سازی پذیرفته است که سطح غنی سازی را در حد ۴ درصد حفظ کند.

وی افزود: در این نکته که جمهوری اسلامی ایران برنده مذاکرات است شکی نیست و ملت بزرگ ایران ثابت کرده است که هیچگاه به دنبال تسلیحات هسته ای نبوده است اما امروز جهان نگران اقدامات غیر قابل پیش بینی رئیس جمهور جدید آمریکا است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه  در ادامه ضمن تکذیب افزایش نرخ بنزین گفت: آنچه که در لایحه بودجه ذکر شده است اختصاص پنج واحد درصد از افزایش قیمت حاملهای انرژی است که پیش از این حادث شده و قیمت بنزین به ۱۰۰۰تومان فعلی رسیده است و سال گذشته نیز این بند در بودجه وجود داشت و هیچ افزایش قیمتی در حاملهای انرژی ایجاد نشد.

وی با اشاره به پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی حقوق و دستمزد در سال آینده گفت: میزان افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم است، لذا پیش بینی نرخ تورم برای سال اینده ۷٫۸ درصد است که میزان افزایش پیش بینی شده برای حقوق کارکنان دولت اندکی بیش از نرخ تورم است.

نوبخت نرخ ارز در بودجه سال آینده را ۳۳۰۰ تومان اعلام و گریزی هم به نوسانات نرخ این روزهای ارز در بازار زد و گفت: تحلیل بانک مرکزی این ایت که این نوسانات درماه های پایانی سال همه ساله تکرار شده است و افزایش حجم سفرها تسویه حساب تجار با طرفهای خارجی و البته انتقال بخشی از نیاز واردکنندگان به بازار از جمله علل نوسانات هفته های اخیر بازار ارز است.

وی تاکیدکرد: دولت به هیچ عنوان حاضر نیست برای بدست آوردن مقداری ریال اقدامات ارزشمند در تقویت پول ملی و کنترل تورم را مخدوش کند ضمن اینکه دولت نیز خریدار ارز از همین بازار است.

وی افزود: قطعا با اقدامات بانک مرکزی نرخ ارز به مدار طبیعی باز خواهد گشت و تلاش خواهدشد با بازگشت ثبات به بازار سیاست یکسان سازی نرخ ارز اجرایی شود.

نوبخت در ادامه با اشاره به ادامه پرداخت یارانه در سال آینده گفت:آنچه که در تبصره ۱۴ لایحه بودجه آمده است پرداخت یارانه به کسانی که نیازمند دریافت آن هستند ادامه خواهد یافت.

وی گفت: تاکنون یارانه ۳٫۸ میلیون نفر قطع شده است  و به اعتقاد ما دارندگان درآمد ۳ میلیون تومانی به ویژه در شهرهای بزرگ ثروتمند محسوب نمی شوند.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به مصوبه دولت برای تغییر واحد پولی از ریال به تومان گفت: این اقدام در چارچوب اصلاح ساختار نظام بانکی است، ضمن اینکه محاسبات روزمره مردم مدتهاست که به ریال نیست .

وی در خاتمه در پاسخ به این سوال مجری برنامه نگاه یک که آیا از محتوای اقدام متقابل ایران در قبال نقض برجام ازسوی امریکا با خبر است یا خیر؟ گفت: به دلیل مشغله ای در هفته اخیر برای بازدید از طرح های مختلف در شهرستان داشتم از جزئیات این تصمیم بی خبر هستم.

نوبخت در واکنش به مجری برنامه که درحین طرح این سوال ، سوال خود را نوعی شیطنت خبرنگاری توصیف کرده  بود گفت: به هیچ وجه این سوال شما شیطنت خبرنگاری نیست هرچند که از همکا ان شما در صدا وسیما از این دست شیطنتها بعید نیست.

لینک کوتاه : https://asnafjam.ir/?p=1587
  • ارسال توسط :
  • 451 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای میزان افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.