• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

وال استریت ژورنال: آمریکا اجازه پرواز شرکت های خارجی به ایران را صادر کرد

  • کد خبر : 1002
  • 12 مرداد 1395 - 15:29

وال استریت ژورنال روز دوشنبه گزارش داد: دولت آمریکا در ساعات پایانی روز جمعه با صدور مجوزی به شرکت های هواپیمایی خارجی اجازه پرواز به ایران را داد؛ بدون آنکه ترسی از بابت نقض تحریم های آمریکا علیه ایران داشته باشند. به گزارش ایرنا، در این گزارش به قلم ‘ساموئل رابنفلد’ آمده است: این پروانه؛ […]

وال استریت ژورنال روز دوشنبه گزارش داد: دولت آمریکا در ساعات پایانی روز جمعه با صدور مجوزی به شرکت های هواپیمایی خارجی اجازه پرواز به ایران را داد؛ بدون آنکه ترسی از بابت نقض تحریم های آمریکا علیه ایران داشته باشند.
به گزارش ایرنا، در این گزارش به قلم ‘ساموئل رابنفلد’ آمده است: این پروانه؛ اجازه ‘ اقامت موقت’ در ایران را فقط به مدت ۷۲ ساعت به ‘هواپیماهای واجد شرایط ‘ می دهد.
هواپیماهایی که واجد شرایط و مجاز به انجام این سفر باشند می توانند لوازم یدکی هواپیما را فقط با هدف نگهداری و مرمت هواپیماها با خود به ایران حمل کنند.
وزارت خزانه داری آمریکا در آئین نامه تحریم های ایران ضوابطی فنی را لحاظ کرده بود که به موجب آن کلیه هواپیماهایی که ساخت آمریکا هستند حتی اگر هم در خدمت شرکت های خارجی باشند؛ از فرود آمدن در ایران منع می شدند، مگر آنکه این شرکت هواپیمایی مجوز و پروانه مخصوصی برای این پرواز داشته باشد. تحت این ضوابط؛ هر پروازی که تحت قوانین و مقررات کنترل صادرات آمریکا انجام بگیرد؛’ مرجوعی موقت’ تلقی می شود.
یکی از متخصصان امر در این باره توضیح داده است: ‘ این مقررات تقریبا هرگز اجرایی نشد چون این پروانه رمزدار است بر این منوال که نه سوال کنید و نه جنبه تبعیت از تحریم های ایران را مطرح کنید.’
‘ داگلاس جاکوبسون’ یکی از شرکای شرکت تجارت بین المللی ‘ جاکوبسون برتون کلی ‘ Jacobson Burton Kelley PLLC در این باره گفته است: ‘تمام هواپیماهایی که سالها به ایران پرواز می کردند در حقیقت از حیث فنی مقررات قراردادی آمریکا را نقض می کردند و وزارت خزانه داری هم هرگز آنها را مجبور به تبعیت از مقررات نمی کرد و همواره می گفت « ما از موضوع با خبریم» ‘.
جاکوبسون در این باره توضیح داد:’ به دلیل صلاحیت قضایی آمریکا بر روی صادراتش، این قانون یک قانون برون مرزی است و مشمول اتباع مقیم خارج از این کشور می شود. این قانون همچنین شامل حال هواپیماهایی که ساخت آمریکا هستند و توسط یک شرکت هواپیمایی خارجی خریداری شده اند، می شود’.
جاکوبسون گفت: ‘این یک پروانه معقول است چون اجازه می دهد این هواپیماها به تهران سفر کنند و حداکثر سه روز در محل باشند و سپس از آنجا را ترک کنند’.
شرکتهای هواپیمایی خارجی که کار سرویس دهی به فرودگاه های ایران را برعهده دارند تمایل کمتری به خرید هواپیماهای ساخت آمریکا دارند. دلیل آن خطری است که تحریم های آمریکا این هواپیماها را تهدید می کند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه : https://asnafjam.ir/?p=1002
  • ارسال توسط :
  • 517 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای وال استریت ژورنال: آمریکا اجازه پرواز شرکت های خارجی به ایران را صادر کرد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.