• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

چند درصد مردم یارانه می گیرند؟

  • کد خبر : 948
  • 30 تیر 1395 - 10:08

  هدفمند‌سازی یارانه‌ها یکی از بدترین میراثی بود که دولت قبل برای روحانی به جا گذاشت. جهان صنعت:  در حالی که دولت درآمد کافی برای تحقق بودجه‌های خود را ندارد، درآمد نفت نسبت به چند سال گذشته پایین‌تر آمده، جهت مهار تورم و همچنین ایجاد رونق در اقتصاد باید تلاش شود حجم نقدینگی باقی بماند. […]

 

هدفمند‌سازی یارانه‌ها یکی از بدترین میراثی بود که دولت قبل برای روحانی به جا گذاشت.

جهان صنعت:  در حالی که دولت درآمد کافی برای تحقق بودجه‌های خود را ندارد، درآمد نفت نسبت به چند سال گذشته پایین‌تر آمده، جهت مهار تورم و همچنین ایجاد رونق در اقتصاد باید تلاش شود حجم نقدینگی باقی بماند. دولت هر ماه ناچار است حجم زیادی از نقدینگی را وارد جامعه کند؛ حجمی که به تنهایی می‌توان از آن برای رسیدگی به معضلات بسیاری از جمله سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی یا رونق تولید استفاده کرد، با این حال تبدیل سهم‌های ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی کوچک می‌شود که نه وضع خانواری را می‌تواند چندان بهبود بخشد و نه از آن سو به دولت کمکی می‌کند.

در حالی که به نقل از بسیاری منابع قابل اعتماد، طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها شکست‌خورده‌ترین طرح اقتصادی تاریخ نام گرفته است، با این وجود دولت کنونی نیز در عمل به وعده‌های خود مبنی بر رسیدگی به وضعیت یارانه‌ها چندان موفق عمل نکرده است.

اگرچه از سویی از سال گذشته تا کنون یارانه بسیاری از خانوار‌ها به علل مختلف، بحق یا به ناحق حذف شده اما باز هم در حجم کلی افرادی که یارانه دریافت می‌کنند، تغییر چندانی حاصل نشده و دولت در این زمینه به موفقیت چشمگیری دست نیافته است.

اکنون نیز که دولت روحانی سال آخر نخستین دوره چهار ساله خود را طی می‌کند، وضعیت یارانه‌ها کماکان مشخص نیست.

این مقوله را از یک‌سو می‌توان در این واقعیت جست‌و‌جو کرد که خط فقر مشخصی از سوی دولت برای شرایط اقتصادی تعیین نشده است، پس معیارهای فقیر یا غنی بودن مردم در هر صورت مبهم است و نمی‌توان با اطمینان تعیین کرد شخصی استحقاق دریافت یارانه را دارد یا خیر.

از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که ۴۵ هزار تومان یارانه حتی در سخت‌ترین شرایط مالی هم نمی‌تواند تاثیر بسزایی بر وضعیت معیشتی شخصی داشته باشد، به عبارتی در تمام کشورهایی که یارانه ماهانه مالی، جایگزین یارانه کالا می‌شود، مبلغی که به شهروندان پرداخت می‌شود، در حدی است که ممکن است بتواند تفاوتی در زندگی آحاد جامعه ایجاد کند اما در ایران، در بسیاری خانوار‌ها دریافت یارانه تنها مانع از سقوط ناگهانی افراد است و نه حتی مانع از سقوط تدریجی وضع خانوار.

در همین راستا رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه درآمد سالانه ۵ میلیون نفر بالای ۳۵ میلیون تومان است، گفت: ادامه وضعیت پرداخت یارانه‌ها برای نظام قابل تصور نیست.

به گزارش مهر، محمدرضا پورابراهیمی گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده حداقل چهار دهک جامعه یعنی حدود پنج میلیون نفر درآمد سالانه‌شان بالای ۳۵ میلیون تومان است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برخی حساسیت‌های دولت‌ها در آخرین سال دوره کاری‌شان قابل درک است افزود: فضای کارشناسی ما باید بر تصمیم‌های سیاسی‌مان برتری داشته باشد.

وی گفت: قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها قانون محکمی است اما اجرای آن ناقص است. میانگین میزان اثر درآمد در دهک‌های پردرآمد کشور تنها دو تا سه درصد است. پورابراهیمی با بیان اینکه بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ۷۰ درصد جمعیت کشور یارانه‌شان را خواهند گرفت، افزود: با این وجود بر اساس مصوبه مجلس با حذف دهک‌های پردرآمد ۱۲ هزار میلیارد تومان به منابع دولت اضافه خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: می‌خواهیم با حذف دهک‌های پردرآمد ۱۰ هزار میلیارد تومان را برای اجرای طرح‌های عمرانی دولت آزاد کنیم. پورابراهیمی با اشاره به وضعیت و واقعیت اقتصادی کشور گفت: ادامه این مسیر در وضعیت یارانه‌ها برای نظام قابل تصور نیست.

وی با بیان اینکه دولت به دلیل ویژگی حاکمیتی که دارد می‌تواند اشراف اطلاعاتی به درآمدهای مردم داشته باشد، افزود: اگر رسیدن به اطلاعات افراد سرک کشی به زندگی مردم به حساب آید نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌بینیم در حالی که در هیچ جای دنیا اینگونه نیست.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در این برنامه با بیان اینکه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای پرداخت هدفمند یارانه به انرژی است، گفت: پیشنهاد ما این است که اگر کسی مصرفش از انرژی را بالا برد یارانه نگیرد و پول آن را هم بپردازد.

غلامرضا تاجگردون افزود: بر اساس قانون بودجه قرار بود سال گذشته ۷۰ درصد یارانه‌ها صرف پرداخت یارانه مستقیم شود و ۲۸ درصد دیگر در حوزه‌های مختلف هزینه شود در حالی که میزان پرداخت یارانه مستقیم در سال ۹۴ صد و هشت درصد بود و چندین بخش هیچ تخصیصی از یارانه‌ها نداشتند.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون به جز پرداخت یارانه‌های مستقیم هیچ کدام از بخش‌ها یک ریال یارانه دریافت نکرده‌اند.

یارانه ۸۰۰ هزار معترض برقرار شد

افزون بر این معاون وزیر کار با اعلام حذف یارانه ۲۰۰ هزار نفر از پردرآمدها در سال جاری گفت: ۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در بخش تامین یارانه وجود دارد.

احمد میدری با اعلام اینکه درآمد سالانه چهار دهک جامعه بیش از ۳۵ میلیون تومان است، گفت: امسال یارانه ۲۰۰ هزار نفر از پردرآمدها قطع شد. معاون وزیر کار در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: بر اساس قانون یارانه چهار میلیون نفر از دهک‌های بالا سال گذشته حذف شد که با اعتراض ۸۰۰ هزار نفر همراه بود و یارانه آنان مجددا برقرار شد.

وی گفت: ۳۰۰ هزار خانوار سال گذشته از قطع یارانه‌هایشان شکایت داشتند که این تعداد سه برابر شکایت‌های وارده به دیوان عدالت اداری است که بررسی آنها کار بسیار سخت و زمان‌بر است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برای بررسی وضعیت درآمدی افراد هم اکنون از ۵۲ پایگاه اطلاعاتی بهره‌مند هستیم. میدری گفت: پیشنهاد ما حذف یارانه اقشار پردرآمد و انتقال یارانه آنان به افراد کم درآمد جامعه است.

وی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها در حوزه یارانه نقدی امسال شش هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. میدری با اشاره به اینکه حذف یارانه هر کدام از دهک‌ها با فشارهای بی‌سابقه‌ای همراه می‌شود، گفت: جامعه باید پذیرنده سیاست‌های مصوب باشد تا هر اقدامی را کاری عادلانه بدانند.

لینک کوتاه : https://asnafjam.ir/?p=948
  • ارسال توسط :
  • 422 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای چند درصد مردم یارانه می گیرند؟ بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.