• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
8

کارنامه ۱۰ سال مالیات ستانی/ رشد سالانه ۳۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در برنامه ششم واقعی است؟

  • کد خبر : 1206
  • 09 شهریور 1395 - 14:46
کارنامه ۱۰ سال مالیات ستانی/ رشد سالانه ۳۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در برنامه ششم واقعی است؟

کارنامه ۱۰ سال مالیات ستانی در کشور به گونه‌ای است که مسئولان در برنامه ششم توسعه هر سال ۳۰ درصد رشد این درآمدها را پیش بینی کرده‌اند.  به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دولت در لایحه برنامه ششم توسعه برآوردی از منابع و مصارف بودجه عمومی در طول برنامه پیشنهاد کرده است که بر اساس […]

کارنامه ۱۰ سال مالیات ستانی در کشور به گونه‌ای است که مسئولان در برنامه ششم توسعه هر سال ۳۰ درصد رشد این درآمدها را پیش بینی کرده‌اند.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دولت در لایحه برنامه ششم توسعه برآوردی از منابع و مصارف بودجه عمومی در طول برنامه پیشنهاد کرده است که بر اساس شاخص کمی ترسیم شده، متوسط سالانه برای متغییرهای کلان اقتصادی در نظر گرفته است.

طبق جدول شماره ۴ لایحه برنامه ششم درآمدهای مالیاتی در سال ۹۴ بالغ بر ۸۰۶.۲ هزار میلیارد ریال بوده و طبق پیش‌بینی در سال ۹۹ که پایان برنامه ششم خواهد بود به ۲۳۳۳.۲ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

بنابراین این گزارش متوسط رشد سالانه درآمدهای مالیاتی در طول برنامه ۲۹.۵ درصد پیش بینی شده است. 

براین اساس در نگاه اول امکان رسیدن به این میزان رشد در سال‌های پیش رو با توجه به فرار مالیاتی حاکم در جامعه و رکود اقتصادی با سوالات و ابهاماتی روبرو است با این وصف،عملکرد سال‌های ۸۴ تا ۹۴ مورد بررسی قرار گرفته تا به شکل دقیق و کاربردی بتوان در این رابطه تحلیل کرد.

در این راستا با مروری بر عملکرد درآمدهای مالیاتی چگونگی امکان تحقق آن را بررسی می‌کنیم.

اطلاعات مربوط به درآمدهای مالیاتی از بانک مرکزی استخراج شده است.

نکته: ارقام به میلیارد ریال است.

سالعملکرد سالمصوب سالنسبت عملکرد به مصوبرشد عملکرد نسبت به سال قبل
۱۳۸۲۶۵۰۹۹.۰
۱۳۸۳۸۴۴۲۱.۱۲۹.۶
۱۳۸۴۱۳۴۵۷۴.۴۱۴۳۹۰۴.۴۹۳.۵۵۹.۴
۱۳۸۵۱۵۱۶۲۰.۹۱۷۷۶۱۷.۳۸۵.۳۱۲.۶۶
۱۳۸۶۱۹۱۸۱۵.۳۱۹۷۲۹۴.۸۹۷.۲۲۶.۵۰
۱۳۸۷۲۳۹۷۴۱.۴۲۱۷۱۵۵.۰۱۱۰۲۴.۹۸
۱۳۸۸۳۰۰۰۳۵.۵۳۱۲۱۳۸.۷۹۶.۱۲۵.۱۴
۱۳۸۹۲۸۴۵۲۷.۹۳۵۱۴۵۳.۹۸۰.۹۵.۱-
۱۳۹۰۳۵۹۴۵۱.۵۴۰۴۴۴۱.۹۸۸.۸۲۶.۳۳
۱۳۹۱۳۹۵۱۶۶.۷۴۵۴۰۰۴.۴۸۷۹.۹
۱۳۹۲۴۹۴۲۴۹.۵۵۶۰۷۷۴.۲۸۸.۱۲۵.۰۷
۱۳۹۳۷۰۹۶۵۱.۹۷۰۲۵۴۵.۲۱۰۱۴۳.۵
۱۳۹۴۷۹۱۸۹۰.۵۸۸۳۸۵۹.۹۸۹.۵۱۱.۵
۱۳۹۵۱۰۳۸۲۸۰.۷؟؟

به گزارش فارس، میانگین رشد درآمدهای مالیاتی طی این سال‌ها بالغ بر ۲۶ درصد است که با آنچه در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده منطبق بوده و گویا قابلیت تحقق دارد.

با این وجود وزیر اقتصاد نیز قول تحقق اجرای طرح جامع مالیاتی را تا بهمن ماه امسال داده است که به نظر می‌رسد با سیستمی شدن فرایندها و عدم دخالت نیروی انسانی در وصول مالیات آنهم بر مبنای اطلاعات شفاف می‌توان امیدوار بود در طول برنامه رشد ۲۹.۵ درصدی پیشنهاد شده امکان عملیاتی شدن داشته باشد.

بر این اساس در صورتی که بتوان طبق ماده ۱۶۹ مکرر پایگاه‌ اطلاعات هویتی و اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی را در سطح گسترده با همکاری تمامی دستگاه‌های ذی ربط اجرایی کرد می توان ۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی را به حداقل رساند و شاهد افزایش نسبت و سهم مالیات از درامدهای مالیاتی بود.

این مهم زمانی محقق می‌شود که بتوان جلوی فرار مالیاتی سه دهک بالای جامعه را برمبنای اطلاعات و داده‌ها گرفت تا از فشار رشد درآمدهای این بخش روی دهک‌های متوسط و پایین جامعه جلوگیری کرد.

لینک کوتاه : https://asnafjam.ir/?p=1206
  • ارسال توسط :
  • 368 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای کارنامه ۱۰ سال مالیات ستانی/ رشد سالانه ۳۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در برنامه ششم واقعی است؟ بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.