• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
10

یکم تیرماه روز ملی اصناف بر جامعه بزرگ اصناف شهرستان گرامی باد

  • کد خبر : 792
  • 01 تیر 1395 - 20:25
یکم تیرماه روز ملی اصناف بر جامعه بزرگ اصناف شهرستان گرامی باد

رِجالٌ لاتُلْهِیهِمْ تِجارَهٌ وَلابَیْعٌ عَنْ ذِکْرِاللَّهِ وَإِقامِ الصَّلاهِ وَإِیتاءِالزَّکاهِ،سوره نور:آیه ۳۷ -پاکمردانى که هیچ کسب و تجارت آنان را از یاد خدا و به پا داشتن نماز و دادن زکات غافل نگرداند. براساس روزشمار تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ، یکم تیرماه ( یادآور تصویب قانون نظام صنفی توسط شورای انقلاب در تیرماه ۱۳۵۹ ) […]

رِجالٌ لاتُلْهِیهِمْ تِجارَهٌ وَلابَیْعٌ عَنْ ذِکْرِاللَّهِ وَإِقامِ الصَّلاهِ وَإِیتاءِالزَّکاهِ،سوره نور:آیه ۳۷ -پاکمردانى که هیچ کسب و تجارت آنان را از یاد خدا و به پا داشتن نماز و دادن زکات غافل نگرداند.

براساس روزشمار تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ، یکم تیرماه ( یادآور تصویب قانون نظام صنفی توسط شورای انقلاب در تیرماه ۱۳۵۹ ) – روز اصناف – نامگذاری شده است.

بزرگداشت این روز ، فرصت مغتنمی است تا درکنار شناسائی و معرفی توانمندیهای اصناف در حوزه های مختلف ؛ از این طبقه مهم اقتصادی – اجتماعی در کشور به نحو مناسبی تجلیل گردد . اصناف کشور در مقایسه با سایر بخشهای دیگر اقتصادی ؛ از گستره ، جمعیت و تأثیرگذاری بیشتری در جامعه ایران برخودار هستند . به بیان دیگر ، اصناف ( به معنای خاص صنوف تولیدی – خدمات فنی – توزیعی و خدماتی ) با بیش از ۸۵۰۰ تشکل ( اتحادیه ها واتاقهای اصناف) و حدود ۳ میلیون واحد صنفی ، سهم قابل توجهی ازفعالان اقتصادی و تولید ودرآمد ملی را به خود اختصاص داده اند . در واقع این قشر بعنوان آخرین حلقه اقتصادی و به لحاظ ارتباط مستقیم با آحاد مردم ، از ابعاد گوناگون ، بویژه بازخورد مسایل و مشکلات سایر بخش های اقتصادی دارای اهمیت ( سیاسی – اجتماعی و… ) بوده و این تأثیرگذاری برای بخش عمومی (‌بوی‍ژه دولت به طور خاص ) قطعا شایسته توجه و دقت فراوان است . از دیدگاه تاریخی ، ایجاد و پیدایش اصناف به گذشته های دور ( دوره های ساسانیان یا همزمان با ظهور قرامطه و … )‌ برمی گردد و نقش این طبقه در طول تاریخ ایران آنقدر مهم بوده که تشریح تأثیرگذاری آن ها بر وقایع مهم اجتماعی – فرهنگی و … جامعه ؛ نیازمند بررسی عمیق و علمی است و طرح آن در این گزارش مختصر نمی گنجد . نقش اصناف در حوزه های مختلف ، علی الخصوص در بخش تولید ، بعنوان بنگاههای کوچک اقتصادی و شبکه توزیع کالا و خدمات ؛ همچنین ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان ؛ دارای اهمیت خاص و ویژه است . این جایگاه شامل سایر بخشهای سیاسی – اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران در طول تاریخ و ادوار گذشته نیز بوده است . از دیرباز ، بازاریان و کسبه به لحاظ موقعیت ویژه ای که در جامعه دارا بوده اند ، مورد توجه حاکمان ، دولتمردان و شخصیت های بزرگ دینی و مذهبی بوده و خود نیز بعنوان پشتیبان حرکتهای اصلاحی و مردمی ؛ همواره در کنار شخصیت های مقبول جامعه و وقایع مهم تاریخی بخوبی نقش آفرینی کرده اند . نقش اصناف ، در بزرگداشت مناسبت های ملی و مذهبی از جمله حضور فعال و اعلام موضع در موضوعات مختلف سیاسی – اجتماعی از جمله نهضت ملی شدن نفت ، برپایی مراسم جشن و سرور یا عزاداری در مناسبت های مختلف بویژه ایام ولادت یا شهادت شخصیتهای برجسته دینی ،‌آنقدر پررنگ و مهم است که نمی توان از ذکر آنها غافل شد . در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس ، نقش اصلی پشتیبانی از حرکتهای انقلاب و جبهه و جنگ – علاوه بر حضور مستقیم در صحنه های انقلاب و دفاع مقدس – بعهده جامعه اصناف بوده است .

 

یکم تیر ماه، روز ملی اصناف بر جامعه بزرگ اصناف شهرستان گرامی باد

 

untitled

لینک کوتاه : https://asnafjam.ir/?p=792
  • ارسال توسط :
  • 444 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای یکم تیرماه روز ملی اصناف بر جامعه بزرگ اصناف شهرستان گرامی باد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.