آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی ( موضوع تبصره ماده (۸۷) قانون نظام صنفی)
تعاریف
ماده ۱- تعاریف:
الف- فروشگاه مجازی:واحد صنفی که توسط هرشخص حقیقی و یا حقوقی برای ارائه محصول (کالا و یا خدمات) به طور مستقیم و یا غیرمستقیم و به صورت کلی یا جزئی به عمده فروشان، خرده فروشان و مصرف کنندگان در فضای مجازی دایر شده باشد.
ب- بازاریابی شبکه ای: یک روش فروش محصول است که شخص حقوقی با استفاده از فضای مجازی افرادی را به عنوان بازاریاب به دور از مکان ثابت کسب برای فروش مستقیم محصولات تولید خود و یا دیگران به مصرف کننده به کار می گیرد، به نحوی که هر بازاریاب با معرفی بازاریاب دیگر به عنوان زیرمجموعه خود با ایجاد گروه فروش چند سطحی موجب گسترش و افزایش فروش گردد.
ج- بازاریاب: هرشخصی که خارج از شرکت بازاریابی شبکه ای از طریق فروش مستقیم محصولات به مصرف کننده یا با حمایت و آموزش بازاریان زیرمجموعه بابت گسترش و افزایش فروش شرکت، پاداش یا کمیسیون( درصدی از فروش محصولات) را دریافت کند.
د- طرح سوددهی:طرحی است شامل نحوه بازاریابی، محاسبه و پرداخت کمیسیون و پاداش بازاریان در قبال فروش محصولات شرکت بازاریابی شبکه ای.
هـ – مصرف کننده:هرشخصی که در ازای پرداخت وجه با هدف غیر تجاری و صرفاً برای مصرف خود مبادرت به دریافت محصول نماید.
و- محصولات پرمصرف: کالا و خدماتی است که در سبد مصرف قشر وسیعی از جامعه قرارداشته و یا حداقل چهار بار در سال توسط مصرف کنندگان تجدید خرید می شود.
ز- مرجع صدور پروانه کسب :اتحادیه صنفی کشوری.
ح- نماد اعتماد الکترونیکی: نشانه ای است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برابر مقررات به وب سایت کسب و کار اینترنتی و بازاریابی شبکه ای اعطا می گردد و اعتبار آن مطابق با مدت اعتبار پروانه کسب خواهد بود.
ط- سامانه اصناف: سامانه الکترونیکی صدور پروانه کسب اصناف.( به نشانی: iranianasnaf.ir )
بخش اول: فروشگاه مجازی
ماده ۲- مرکز اصناف و بازرگان ایران و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی موظفند با اتصال سامانه اصناف و سامانه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، کلیه فرآیند صدور پروانه کسب فروشگاه مجازی و اعطای نماد الکترونیکی را مطابق با ماده (۳) این آیین نامه به نحوی فراهم نمایند تا امکان دسترسی همزمان به مدارک متقاضی در سامانه های مذکور ایجاد گردد. به طوری که پس از صدور پروانه کسب بدون نیاز به اخذ مدرک مجدد از متقاضی نسبت به اعطای نماد اعتماد فروشگاه مجازی اقدام گردد.
ماده ۳- مراحل صدور پروانه کسب فروشگاه مجازی:
الف-راه اندازی وب سایت فروشگاه مجازی توسط متقاضی مطابق چک لیست های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی.
ب- ثبت تقاضا(اطلاعات هویتی، کسب و کار و محصولات) توسط متقاضی در سامانه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ( ارجاع تقاضا بلافاصله براساس فهرست مرکز اصناف و بازرگانان ایران به سامانه اصناف ).
ج- احراز هویت متقاضی و تکمیل پرونده توسط اتحادیه مطابق ماده (۴) این آیین نامه و ارائه پاسخ حداکثر ظرف مدت پانزده روز(عدم اعلام نظر در مدت یاد شده به منزله پذیرش تقاضا محسوب می گردد).
د- بارگذاری مدارک مندرج درماده (۴) این آیین نامه توسط متقاضی در سامانه اصناف حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از قبول تقاضا.
تبصره- اتحادیه موظف است بطور همزمان از دستگاه های استعلام شونده مندرج در ماده (۴) این آیین نامه استعلام نماید.
هـ – صدور و تسلیم پروانه کسب (پس از تکمیل پرونده و تطبیق مدارک بارگذاری شده با اصل آن) به متقاضی، حداکثر ظرف پانزده روز.
و- اعطای نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی حداکثر ظرف سه روز پس از صدور پروانه کسب.
ماده ۴- شرایط و مدارک صدور پروانه کسب فروشگاه مجازی:
الف-عمومی:
۱- سند مالکیت یا اجاره نامه دفتر کار یا اقامتگاه قانونی متقاضی.
۲ -گواهی صلاحیت فردی از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
۳- گواهی اداره امور مالیاتی ذی ربط مبنی بر پرداخت بدهی مالیات قطعی شده(موضوع ماده “۱۸۶” قانون مالیات های مستقیم).
۴- گواهی گذراندن دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار(موضوع بند (ن) ماده “۳۰” قانون نظام صنفی).
۵- تایید وب سایت توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی( موضوع ماده “۳” اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی).
۶- تصویر شناسنامه و کارت ملی برای اتباع ایرانی و یا گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی.
۷- تصویر کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از پنجاه سال سن.
ب- اختصاصی:
۱-کارت معاینه پزشکی و گواهی صلاحیت بهداشتی از مراکز بهداشتی، درمانی ( برای صنوف مشمول قانون اصلاح ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی).
۲-پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی دانشگاهی مرتبط، یا معرفی یک نفر واجد شرایط مذکور (برای صنوف مشمول تبصره ماده ۱۳ قانون نظام صنفی).
۳-مصوبه هیات مدیره برای صدور پروانه کسب به نام مدیرعامل یا یکی از اعضای هیات مدیره مطابق اساسنامه و آخرین آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت(برای اشخاص حقوقی).
۴-رضایت نامه محضری سایر شرکاء برای صدور پروانه کسب به نام یکی از شرکاء(برای مشارکت مدنی).
تبصره- دارندگان پروانه کسب معتبر، که متقاضی پروانه کسب مجازی برای فروش اینترنتی محصولات واحد صنفی خود نیز می باشند، پروانه کسب آنها جایگزین موارد مندرج در ردیف های (۱)،(۲)،(۶) و(۷) بند (الف) و ردیف های(۱) و (۲) بند(ب) این ماده می گردد.
ماده ۵- درصورتی که اتحادیه نسبت به ابطال پروانه کسب فروشگاه مجازی مطابق قانون و مقررات نظام صنفی اقدام کند، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می بایست نسبت به لغو نماد الکترونیکی اقدام نماید.
همچنین برابر اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مبنی بر اسقاط وب سایت، فروشگاه مجازی، اتحادیه نسبت به ابطال پروانه کسب مطابق مقررات اقدام خواهد نمود.
بخش دوم: شرکت بازاریابی شبکه ای:
ماده ۶- مراحل صدور پروانه کسب شرکت بازاریابی شبکه ای:
الف- ثبت تقاضا(اطلاعات هویتی به همراه فهرست محصولات و طرح سوددهی) توسط متقاضی در سامانه اصناف.
ب- بررسی تقاضا توسط اتحادیه و ارائه پاسخ حداکثر ظرف مدت پانزده روز(عدم اعلام نظر در مدت یادشده به منزله پذیرش تقاضا محسوب می گردد).
ج- بارگذاری مدارک مندرج درماده(۷) این آیین نامه در سامانه اصناف، حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از قبول تقاضا.
تبصره- اتحادیه موظف است بطور همزمان از دستگاه های استعلام شونده مندرج در ماده (۷) این آیین نامه استعلام نماید.
د- تایید طرح سوددهی و نرم افزار مربوط توسط دبیرخانه کمیته موضوع ماده(۱۵) این آیین نامه.
هـ -ثبت شرکت به صورت سهامی خاص با موضوع بازاریابی شبکه ای توسط متقاضی با معرفی نامه دبیرخانه کمیته موضوع ماده (۱۵) این آیین نامه پس از تایید طرح سوددهی.
و- راه اندازی وب سایت شرکت مطابق ماده(۲۶) این آیین نامه.
ز- صدور و تسلیم پروانه کسب (پس از تکمیل پرونده و تطبیق مدارک بارگذاری شده با اصل آن) به متقاضی حداکثر ظرف پانزده روز.
ح- اعطای نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز اصناف و بازرگانان ایران حداکثر ظرف سه روز پس از صدور پروانه کسب.
ماده ۷- شرایط و مدارک صدور پروانه کسب بازاریابی شبکه ای:
۱-سند مالکیت یا اجاره نامه دفتر مرکزی شرکت.
۲-تایید دبیرخانه کمیته موضوع ماده (۱۵) این آیین نامه درخصوص طرح سوددهی و نرم افزار مربوط.
۳-مصوبه هیات مدیره برای صدور پروانه کسب به نام مدیرعامل یا یکی از اعضای هیات مدیره مطابق اساسنامه و روزنامه رسمی ثبت شرکت با آخرین تغییرات.
۴-گواهی صلاحیت فردی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
۵-دارا بودن شرایط و مدارک بندهای(۳)،(۴)، (۶) و (۷) ردیف (الف) ماده (۴) این آیین نامه.
۶-داشتن مجوز تولید و یا قرارداد نمایندگی فروش تولیدکننده (قرارداد با تولید کننده خارجی و یا نماینده وی باید ممهور به مهر اتاق بازرگانی و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدا باشد)
تبصره- پروانه کسب شرکت بازاریابی شبکه ای با ارائه مدارک فوق به نام مدیرعامل یا یکی از اعضای هیات مدیره با ذکر آدرس دفتر مرکزی صادر می شود. برای تاسیس و ثبت شعب در اداره ثبت شرکتها، اخذ گواهی صلاحیت فردی برای مسئول شعبه (فردی غیر بازاریاب) از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و اعلام به دبیرخانه کمیته موضوع ماده (۱۵) این آیین نامه برای صدور معرفی نامه مربوط الزامی است.
ماده ۸- طرح سوددهی بازاریابی شبکه ای باید شامل موارد زیر باشد:
الف- میزان پرداخت کمیسیون و پاداش تعداد سطوح.
ب- تعیین میزان خرید ماهیانه بازاریاب برای واجد شرایط شدن دریافت کمیسیون و پاداش.
ج- میزان سود خرده فروشی.
د- پرداخت کمیسیون بازاریان به صورت ماهیانه.
هـ – تحدید سطوح پرداخت کمیسیون و پاداش.
ماده ۹- شرکت بازاریابی شبکه ای موظف است موارد زیر را در فرآیند بازاریابی شبکه ای رعایت نماید:
الف- طرح سوددهی.
ب- فروش محصولات مطابق فهرست ارائه شده و با رعایت ضوابط نرخ گذاری.
تبصره- شرکت بازاریابی شبکه ای موظف است فهرست و قیمت محصولات و نشانی انبار خود را به مرکز اصناف و بازرگانان ایران اعلام نماید.
ج- عدم اجبار خرید یا سرمایه گذاری و یا دریافت هرگونه وجه از بازاریاب، برای ورود به شبکه بازاریابی.
د- عدم تشویق بازاریان به خرید محصولات بیش از توان فروش و یا مصرف شخصی در یک دوره مشخص.
هـ – میزان فروش ماهیانه محصولات به بازاریابان برای واجد شرایط شدن دریافت پاداش و کمیسیون ، براساس گزارش مبنی بر انبارشدن کالا نزد بازاریاب می بایست قابل تعدیل باشد.
و- فروش مستقیم محصولات به بازاریاب و منع فروش از طریق بازاریاب به بازاریاب دیگر.
ز- پرداخت کمیسیون بازارصرفاً براساس فروش محصولات و در ازای مشارکت جمعی سطوح بالاتر در جذب و آموزش بازاریان جدید، نه عضوگیری.
ح- پرداخت پاداش یا جوایز بازاریابان غیر از محصولات شرکت باشد.
ط – درصورت فسخ قرارداد بازاریاب، باز پس گرفتن محصولات فروخته شده (حداکثر طی ۱۲ ماه منتهی به تاریخ فسخ قرارداد) که قابل فروش مجدد است واسترداد مبلغ دریافتی کالای مرجوعی منهای هزینه ارسال و باز پس فرستادن کالا و سود خرده فروشی تعلق گرفته شده به بازاریاب از قیمت برای مصرف کننده ومالیات غیر قابل استرداد.
تبصره- شرکت بازاریابی شبکه ای می تواند کمیسیون پرداخت شده در ازای فروش کالای مرجوعی را از کمیسیون بعدی بازاریابان سطوح بالاتر کسر نماید.
ی- انجام تمامی تراکنش های مالی(از قبیل خرید، فروش و پرداخت کمیسیون ها) از طریق سیستم بانکی کشور به نام شرکت.
ک- ارائه گزارش گردش عملیات مالی هربازاریاب به صورت دوره ای به وی.
ماده ۱۰- بازاریابان حق تشکیل جلسات را درخارج از شعب ندارندو مسئولیت نظارت بر شعب و فعالیت بازاریابان از قبیل تبلیغات خلاف واقع و تغییراستراتژی فروش برعهده دارنده پروانه کسب است.
ماده ۱۱- جذب بازاریاب از بین افراد کمتر از ۱۸ سال سن و کارکنان دستگاه های اجرایی و سازمان های صنفی دارای مسئولیت نظارت بر شرکت های بازاریابی شبکه ای ممنوع است.
ماده ۱۲- شرکت بازاریابی شبکه ای موظف به انعقاد قرارداد با بازاریابان براساس نمونه فرم قرارداد مطابق الگوی که کمیته نظارت موضوع ماده (۱۵) این آیین نامه و صدور کارت شناسایی عکس دار ممهور به مهر شرکت مشتمل بر نام و نام خانوادگی، نام پدر، کدملی، کدواحد، شناسه بازاریاب و نام شرکت است.
تبصره- اتصال دائم وب سایت شرکت بازاریابی شبکه ای به سامانه اصناف برای اخذ کد واحد به منظور عقد و فسخ قرارداد الزامی است.
ماده ۱۳- شرکت بازاریابی شبکه ای موظف است با مشارکت بازاریابان سطوح بالاتر، دوره آموزشی مشتمل بر آموزش این آیین نامه، مفاهیم بازاریابی شبکه ای ومنشور اخلاقی شرکت را به طور رایگان برای سایر بازاریابان برگزار نماید.
ماده ۱۴- شرکت بازاریابی شبکه ای مکلف است درصورت انحلال طبق قانون تجارت به نحوی عمل نماید که تعهدات خود را در قبال محصولات خریداری شده توسط بازاریابان ومصرف کنندگان انجام دهد و حداکثر ظرف پانزده روز پس از انحلال یا ورشکستگی پروانه کسب خود را جهت ابطال به اتحادیه تحویل نماید.
بخش سوم:نحوه نظارت
ماده ۱۵- به منظور نظارت بر عمکلرد شرکت های بازاریابی شبکه ای و فروشگاه های مجازی از حیث مقررات قانون نظام صنفی، حسب مورد کمیته ای مرکب از نمایندگان مرکز اصناف و بازرگان ایران(به عنوان رییس )، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وزارتخانه های اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات ، نیروی انتظامی، اتاق اصناف ایران و اتحادیه صنفی مربوط با وظایف زیر تشکیل می شود.کمیته مذکور دارای دبیرخانه ای است که در مرکز اصناف و بازرگانان ایران مستقر است و مسئولیت هماهنگی و انجام مکتوبات موردنیاز را برعهده دارد.
وظایف کمیته نظارت:
الف- تهیه فرم الگو(ازجمله قرارداد بازاریابان و اساسنامه شرکت بازاریابی شبکه ای)
ب- اعلان فهرست گروه محصولات مصرفی.
ج- بررسی و ارائه نظر درخصوص طرح سوددهی متقاضیان پروانه کسب شرکت های بازاریابی شبکه ای براساس ارجاع مرکز اصناف و بازرگانان ایران.
د- تعیین ضوابط درجه بندی فروشگاه های مجازی و بازاریابی شبکه ای.
هـ – بررسی عملکرد و رسیدگی به تخلفات فروشگاه های مجازی و شرکت های بازاریابی شبکه ای و حسب مورد مطابق مقررات مربوط نخواهدبود.
ماده ۱۶- نماد اعتماد الکترونیکی شامل سه رنگ سبز، زرد و قرمز است که هریک نشانگر وضعیت عملکرد دارنده پروانه کسب به شرح زیر می باشد:
رنگ سبز؛ قانونی بودن فعالیت.
رنگ زرد؛ منطبق نبودن فعالیت با مقررات و داشتن حداکثر یک ماه فرصت برای رفع ایراد.
رنگ قرمز؛ تعطیلی موقت حداکثر به مدت شش ماه.
ماده ۱۷- بروز هریک از مواردزیر توسط فروشگاههای مجازی و شرکت های بازاریابی شبکه ای تخلف محسوب می شود:
الف- عدم رعایت ضوابط کسب و کار فروشگاه های مجازی و بازاریابی شبکه ای.
ب- عدم پرداخت حق عضویت به اتحادیه.
ج- عدم اجرای مصوبات هیات عالی نظارت و تصمیمات کمیته موضوع ماده (۱۵) این آیین نامه .
د- عدم اجرای تکالیف واحدهای صنفی مقرر در قانون نظام صنفی و آیین نامه های مربوط.
ماده ۱۸- مراحل رسیدگی به تخلفات:
الف- تعیین و ابلاغ موارد تخلف به دارنده پروانه کسب.
ب- اخذ دفاعیه(دارنده پروانه کسب می تواند ظرف مدت پانزده روز از تاریخ ابلاغ، دفاعیه مستند خود را ارائه نماید).
تبصره- درصورت عدم پرداخت حق عضویت از سوی اعضاء اتحادیه رأساً مطابق ماده (۱۹) این آیین نامه اقدام خواهد نمود.
ماده ۱۹- درصورت احراز تخلف به ترتیب زیر اقدام خواهد شد:
الف- برای نوبت اول؛ تذکر و درج در پرونده و اعطا ۱۵ روز مهلت برای رفع ایراد.
ب- برای نوبت دوم (درصورت تکرار)، تغییر رنگ به رنگ زرد.
ج- برای نوبت سوم، تغییر رنگ نماد به رنگ قرمز.
تغییر رنگ نماد با اعلام کمیته نظارت و یا اتحادیه (حسب مورد و مطابق مقررات این آیین نامه) توسط مرجع نماد الکترونیکی انجام خواهد شد و درصورت انطباق فعالیت واحد صنفی با مقررات این آیین نامه حداکثر ظرف مدت سه روز، رنگ نماد سبز خواهد شد.
ماده ۲۰- درصورت بروز تخلفات گسترده، به منظور پیشگیری از عوارض احتمالی آن، کمیته نظارت می تواند واحد صنفی را حداکثر تا مدت شش ماه تعطیل و همزمان به موضوع رسیدگی نماید.
تبصره ۱- دارنده پروانه کسب درصورت تعطیلی واحد صنفی حق ایجاد تعهد جدید را نخواهد داشت و چنانچه تا پایان مدت مذکور، نسبت به برطرف نمودن ایراد و یا جبران خسارت وارده اقدام ننماید کمیته نظارت موظف است پس از اخطار پانزده روزه نسبت به ابطال پروانه کسب وی از طریق اتحادیه اقدام نماید.
تبصره ۲- فرد صنفی می تواند اعتراض خود را به تعطیلی واحد صنفی ظرف مدت پانزده روز پس از ابلاغ، به دبیرخانه هیات عالی نظارت تسلیم کند. دبیرخانه موظف است شکایت شاکی را ظرف مدت پانزده روز مطابق مقررات مورد رسیدگی قراردهد.
ماده ۲۱- اتحادیه مکلف است با انقضای مدت اعتبار پروانه کسب، اخطاریه یک ماهه برای تمدید پروانه صادر نماید و با اعلام اتحادیه رنگ نماد اعتماد الکترونیکی به رنگ زرد تغییر می یابد و درصورت عدم تمدید پروانه، واحد صنفی درحکم واحد بدون پروانه تلقی می شود.
بخش چهارم: سایر مقررات
ماده ۲۲- کلیه دستگاه های استعلام شونده موضوع این آیین نامه موظفند، حداکثر ظرف مدت پانزده روز از تاریخ دریافت استعلام، نظر قطعی و نهایی خود را اعلام دارند. اعلام نظر موافق باید بدون ابهام و هرگونه قید و شرط و نظر مخالف نیز با ذکر علت و مستند به دلایل قانونی باشد. درغیر اینصورت و یا درصورت عدم اعلام نظر درمهلت مقرر، به منزله نظر مثبت تلقی می گردد و پاسخ منفی دستگاه های استعلام شونده خارج از موعد مقرر مانع از صدور پروانه کسب نخواهد شد.
ماده ۲۳- رسیدگی به شکایات متقاضیان پروانه کسب:
۱ -چنانچه اتحادیه درخواست پروانه کسب را رد کند یا با صدور پروانه کسب مخالفت نماید، باید مراتب را حداکثر ظرف مدت پانزده روز با ذکر دلایل مستند به طور کتبی به متقاضی و از طریق سامانه به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در مورد فروشگاه های مجازی اعلام کند.
۲-درصورتی که متقاضی نسبت به آن معترض باشد، می تواند ظرف بیست روز از تاریخ دریافت پاسخ، اعتراض کتبی خود را به اتاق اصناف ایران تسلیم دارد.
۳-اتاق اصناف ایران مکلف است رأساً و یا از طریق اتاق اصناف شهرستان محل استقرار دفتر و یا اقامتگاه فرد صنفی، ظرف پانزده روز به اعتراض متقاضی رسیدگی کند.
۴-درصورتی که اتحادیه یا متقاضی به نظر اتاق اصناف ایران معترض باشند می توانند ظرف بیست روز از زمان ابلاغ، اعتراض خود را به دبیرخانه هیات عالی نظارت منعکس کنند. دبیرخانه هیات عالی نظارت موظف است ظرف مدت پانزده روز به شکایت شاکی رسیدگی و نتیجه را اعلام نماید.
ماده ۲۴- شرایط تمدید پروانه کسب فروشگاه مجازی و شرکت بازاریابی شبکه ای:
۱-گواهی اداره امور مالیاتی ذی ربط مبنی بر پرداخت بدهی مالیات قطعی شده( موضوع ماده (۱۸۶) قانون مالیات های مستقیم).
۲-داشتن کارت معاینه پزشکی دارای اعتبار زمانی(برای صنوف مشمول قانون اصلاح ماده (۱۳) ( قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی برای فروشگاههای مجازی).
۳-رضایت نامه محضری شرکا در صورتی که رضایتنامه قبلی منقضی یا باطل شده باشد( درمشارکتهای مدنی برای فروشگاه مجازی)
تبصره- رسیدگی به اختلافات و دعاوی حقوقی میان شرکا اعم از حقیقی و حقوقی بعد از صدور و تمدید پروانه کسب به عهده مراجع ذی صلاح قضایی می باشد.
۴-تصویر آگهی روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران درصورت ثبت هرنوع تغییرات درشرکت (برای اشخاص حقوقی)
۵-گواهی گذراندن دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب وکار(موضوع بند(ن) ماده (۳۰) قانون نظام صنفی)
ماده ۲۵- دارندگان پروانه کسب مجاز نیستند برای جلب مشتری درباره محصولات خود برخلاف واقع تبلیغ کنند.
درغیر اینصورت طبق ماده (۶۸) قانون نظام صنفی با آنها رفتار خواهد شد. مصادیق تبلیغ خلاف واقع مطابق آیین نامه اجرایی ماده(۷) قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان می باشد.
ماده۲۶- اطلاعات زیر باید برروی وب سایت شرکت بازاریابی شبکه ای به نحو قابل رویت درج گردد.شرکت های بازاریابی شبکه ای درصورت فروش اینترنتی موظف به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی مربوط نیز می باشد:
الف- قانون نظام صنفی، مقررات مربوط به بازاریابی شبکه ای و طرح سوددهی.
ب- مشخصات فنی و ویژگی های کاربردی واقعی کالا یا خدمات.
ج- آدرس پست الکترونیکی، وب سایت، شماره تلفن و یا هرروشی که مشتری درصورت نیاز بایستی از آن طریق با فروشنده ارتباط برقرار کند.
د- کلیه هزینه هایی که برعهده مشتری خواهد بود(ازجمله قیمت کالا و یا خدمات، میزان مالیات ارزش افزوده و هزینه حمل).
هـ – شرایط و فرآیند عقد از جمله ترتیب و نحوه، تحویل و یا اجرا، فسخ، ارجاع و خدمات پس از فروش.
تبصره- نحوه اعلام انصراف مصرف کننده از خرید کالا و دریافت خدمات می بایست از طریق قابل ثبت و استناد مانند ارسال پیام و یا پست الکترونیکی باشد.
و- موجودی به روز انبار.
ز- ایجاد درگاهی برای رسیدگی به شکایات و نارضایتی ها با قابلیت ارائه کدرهگیری.
ماده ۲۷- هرگونه تغییر در فرآیند کسب و کار فروشگاه مجازی همچنین اساسنامه، طرح سوددهی و نرم افزار شرکت بازاریابی شبکه ای با رعایت مواد (۴) و (۷) این آیین نامه بلامانع است.
ماده ۲۸- مصرف کنندگان می توانند با توجه به رنگ نماد اعتماد الکترونیکی و اطلاعاتی که با مراجعه مستقیم به سامانه اصناف و یا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کسب می نمایند از قانونی بودن فعالیت واحدهای صنفی موضع این آیین نامه مطلع شوند.
ماده ۲۹ – این آیین نامه در اجرای تبصره ماده (۷۸) قانون نظام صنفی مشتمل بر (۲۹) ماده و (۱۳) تبصره توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیات عالی نظارت و وزارتخانه های اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و در یکصدوهفتمین جلسه هیات عالی نظارت تایید و درتاریخ ۱۴/۴/۹۴ به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید.