• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
13

اروپا تشنه برجام

  • کد خبر : 2297
  • 11 آذر 1396 - 11:38

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، کشورهای اروپایی عضو گروه ۱+۵ بیش از گذشته در حال تلاش برای حفظ برجام هستند و به نظر می رسد بازار ایران در این ۲ سال توانسته این کشورها به گونه ای به خود جذب کند که از اتمام برجام و از دست دادن بازار ایران بیم و […]

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، کشورهای اروپایی عضو گروه ۱+۵ بیش از گذشته در حال تلاش برای حفظ برجام هستند و به نظر می رسد بازار ایران در این ۲ سال توانسته این کشورها به گونه ای به خود جذب کند که از اتمام برجام و از دست دادن بازار ایران بیم و هراس جدی داشته باشند.

بنابراین گزارش، در ادامه تلاش های اتحادیه اروپا برای حفظ برجام فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در آخرین اظهار نظر خود شب گذشته تاکیید کرد که حفظ توافق هسته ای ایران و اجرای کامل آن یک اولویت کلیدی امنیتی برای اروپا است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در نشست گفت و گوهای مدیترانه ای که در شهر رم ایتالیا برگزار شد بار دیگر در حمایت از توافق هسته ای ایران گفت:حفظ برجام یک اولویت امنیتی مهم برای ما است چرا که این توافق کارآمد بوده و متعلق به همه جامعه ی بین الملل است.

وی خاطر نشان کرد که تاکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی ۹ بار پایبندی کامل ایران به برجام را تایید کرده است.این توافق متعلق به یک کشور نیست اما همه اعضا باید برای اجرای کامل به آن متعهد باشند که اول از همه ایران باید به تعهد خود ادامه دهد.ما از ایران می خواهیم که به اجرای کامل برجام دادمه دهد و من این پیام را به حسن روحانی،رییس جمهور ایران در مراسم تحلیف او نیز اعلام کردم و همین پیام را هم به واشنگتن می دهم. اروپا از همه طرف ها می خواهد تا در راستای برجام حرکت کنند.

موگرینی تصریح کرد: ۱۰۴ صفحه با تبصره های مختلف از هر نظر وجود دارد و نمی توان حتی یک پاراگراف آنرا مذاکره کرد، چرا که تمام بخش های آن بهم ربط دارند. این توافق توسط یک تیم عالی مذاکره شده و نمی توان آنرا تغییر داد و کسی که آنرا عنوان می کند، برجام را بخوبی نمی شناسد. برجام توافقی دو جانبه نیست و اروپا انتظار دارد آمریکا به برجام احترام بگذارد.

این در حالی است که وزیر خارجه آلمان نیز در دیدار با مقامات آلمانی بر حفظ برجام تاکید داشته است.

وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار با قانونگذاران و همتای آمریکایی خود بر لزوم پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کرد.

زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان که به واشنگتن سفر کرده است، با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا و اعضای کنگره این کشور دیدار و درباره کره شمالی، توافق هسته‌ای با ایران، اوکراین و روابط اروپا و آمریکا گفت‌وگو کرد.

گابریل پس از این دیدارها، گفت: اگرچه انتقادات زیادی در واشنگتن نسبت به رفتارهای ایران وجود دارد اما در خصوص توافق هسته‌ای یک اختلاف‌نظر با واشنگتن وجود دارد.

وی در ادامه بر لزوم حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کرد.

به گزارش شبستان، فرانسه نیز بارها بر حفظ برجام تاکید داشته و نیس روماته اسپاین سخنگوی وزارت امور خاراجه فرانسه روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری تاکید کرد: توافق هسته‌ای با ایران که مورد تردید واشنگتن قرار گرفته، توافقی محکم و قوی است که اجرای درست آن موجب دور نگه داشتن برنامه هسته‌ای ایران از انحراف به سمت اهداف نظامی می‌شود. فرانسه مایل به مذاکره مجدد یا اصلاح توافق هسته‌ای با ایران نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز این اظهارات اروپایی ها را ستوده است. روز گذشته در حاشیه نشست قلب آسیا در باکو ظریف در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های روز گذشته‌اش با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه اروپا باید یک تعهد عملی در خصوص پایبندی به برجام بدهد، گفت: همانطور که تاکید کرده‌ام اروپایی‌ها و خانم موگرینی تا به حال در اعلام مواضع بسیار قاطع عمل کرده و مواضع بسیار خوبی اتخاذ کرده‌اند. در اقدامات عملی هم ما در ماه‌های گذشته شاهد اقدامات گسترده‌تر اروپا در زمینه همکاری‌های بانکی و تامین مالی بوده‌ایم.

وی با اشاره به سفر یک هیات اروپایی در هفته گذشته به ایران، گفت: ما همچنین شاهد سفر هیات اروپا برای مذاکره بر سر همکاری در حوزه هسته‌ای و کشاورزی بودیم. امیدوار هستیم که این همکاری‌ها ادامه پیدا کند.

همه این ها در حالی است که روز گذشته بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرده که نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام میان ایران و ۱+۵ احتمالا ۲۲ آذر در وین برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://asnafjam.ir/?p=2297

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.