• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
13

هشدار – جهت آگاهی شهروندان گرامی: بازار یابی شبکه ای چیست؟ / در اینجا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد توصیه می شودقبل از پیوستن به یک شرکت بازاریابی شبکه ای، از آنها آگاه شوید.

  • کد خبر : 3810
  • 27 بهمن 1400 - 10:06
هشدار – جهت آگاهی شهروندان گرامی: بازار یابی شبکه ای چیست؟ / در اینجا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد توصیه می شودقبل از پیوستن به یک شرکت بازاریابی شبکه ای، از آنها آگاه شوید.

فایل PDF متن خبر هشدار – جهت آگاهی شهروندان گرامی راهنمای بازاریابان: اگر قصد دارید به یکی از شرکت‌های بازاریابابی شبکه‌ای ملحق شوید‌، ابتدا کمی تحقیق کنید.‌در اینجا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد توصیه می شودقبل از پیوستن به یک شرکت بازاریابی شبکه ای، از آنها آگاه شوید. ۱٫        بازاریابی شبکه‌ای […]

فایل PDF متن خبر

هشدار – جهت آگاهی شهروندان گرامی

راهنمای بازاریابان:

اگر قصد دارید به یکی از شرکتهای بازاریابابی شبکهای ملحق شوید، ابتدا کمی تحقیق کنید.‌در اینجا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد توصیه می شودقبل از پیوستن به یک شرکت بازاریابی شبکه ای، از آنها آگاه شوید.

۱٫        بازاریابی شبکه‌ای چیست و چگونه کارمی‌کند؟

یک روش فروش محصول است که شرکت بازاریابی شبکه‌ای از طریق وب‌سایت خود افرادی را به عنوان بازاریاب به دور از مکان ثابت کسب برای فروش مستقیم محصولات خود به مصرف‌کننده سازماندهی می‌کند،به نحوی که هر بازاریاب می‌تواندبامعرفی بازار یابدیگربه عنوان زیرمجموعه خود با ایجاد گروه فروش چندسطحی موجب گسترش و افزایش فروش گردد. به« بازاریابی شبکه ای »‌، « بازاریابی چند سطحی » یا« بازاریابی مستقیم »نیز گفته می‌شود. شرکت بازاریابی شبکه‌ایمحصولات خود را از طریق بازاریابان خود به مشتری نهایی به فروش می‌‌رساند.در این کارعمدتاً محصولاتبه خانواده، دوستانو آشنایان به فروشمی‌رسد و از آن‌ها برای انجام همین کار دعوت می‌شود.در این روش فروش شما مستقیماً می توانید از خانه خود، خانه مشتری یا بصورت آنلاینبه مشتری نهاییکالا بفروشید.

اگر به یک شرکت بازاریابی شبکه‌ایملحق شوید، شرکت ممکن است از شما به عنوان یک«بازاریاب» یا«توزیع کننده»، « شرکت کننده»،«مشاور فروش»، «نماینده‌‌ فروش» ویا «سفیر مستقل» یاد کند.

در بازاریابی شبکه‌ای می توانید از دو طریق زیر درآمد کسب کنید:

  1. خرده فروشی (فروش محصولات خریداری شده از شرکت به مشتری نهایی‌)

در این حالت سود متعلق به شما در ازای تخفیفی است که شما از شرکت در هنگام خرید دریافت می کنید.

  1. کسب کمیسیون و پاداشاز فروش بازاریابان زیر مجموعه (سازمان فروش).

این درآمد مهم‎ترین قسمت درآمد بازاریابی شبکه‌ای را در بر می‌گیرد.وقتی شما‌، افرادی را دعوت می‌کنید بازاریابشوند در نتیجه آن‌هاتبدیل به شبکه فروش (downlin) شما می‌شوند. بر اساس پلن یا طرح سوددهی شرکت، در ازای فروش این زیرمجموعه، به شما نیز سهمی از این درآمد خواهد رسید.

حتماً به این نکته توجه کنید اکثر افرادی که به شرکت‌هایدارای مجوز می پیوندنددرآمد بسیار کمتری از آنچه که مورد انتظار بودعادیشان می‌شودیاممکن است به درآمد زیادی نرسند. حتی برخی از آن‌ها ممکن است در بدو ورود به این شرکت‌ها با تبلیغات و اغوای بازاریاب ارشد خود، محصول زیادی را خریداری نموده و متعاقباً با انبار شدن محصول مازاد بر نیاز مصرف شخصی یا توان فروش به مصرف‌کنندگان متحمل ضرر شوند. پس باید مراقب باشید در ماه‌های اولیه، خریدی در حد متعارف داشته باشید و تا زمانی که مطمئن نشدید مشتری برای فروش دارید، از خرید محصول بیش از مصرف شخصی اجتناب نمایید.

۲٫       طرح سوددهی غیرقانونی چیست وچگونه آن را تشخیص دهید؟

طرح سوددهی غیر قانونیعمدتاً  کلاهبرداری هستند. امکان دارد که این طرح ها به طرز قابل ملاحظه‌ای شبیهطرح سوددهی قانونی به نظر برسند و اغلب محصولات واقعی را می‌فروشند. دقت کنید اگر شما بهیک طرح سوددهی غیر قانونیملحق شوید ممکن است برای شما و افرادی که توسط جذب آن شده اید ( اغلب خانواده و دوستانتان) هزینه و زمان زیادی را به همراه خواهد داشت که برگشت ناپذیر باشد.

افرادی که طرح سوددهی غیر قانونیرا تبلیغ می کنند ممکن است سعینمایند شما را با پیشنهادهاییوسوسه انگیزجذب کنند. آنها ممکن است بگویند شما می توانید زندگی خود را تغییر دهید – شغل خود را رها کنید و حتی ثروتمند شوید–یا اینکه بگویند درآمد شما بیشتر بر اساس تعداد افرادی است که جذب می کنید، نه میزان فروش محصول. تمامی این موارد یکادعای غیر واقعی است.

طرح سوددهی غیر قانونیطوری تنظیم شده‌اند تا همه را تشویق کنند تا به جذب افراد ادامه دهند تا از این طریق جریان ثابتی از درآمدعایدشرکت و بازاریابان ارشد گردد.

اغلب در یک طرح سوددهی غیر قانونی، باوجود اینکهتعداد قابل توجهی کالا نزد شما باقی مانده است شما تشویقیا مجبور می‌شوید که مقدار معینی از محصول را در فواصل زمانی منظم بخرید. حتی ممکن است مجبور شوید قبل از اینکهشبکه فروش درخور توجه تشکیل دهید و واجد شرایطکمیسیونیا پاداش هایزیر مجموعه گردید، محصولاتی را خریداری کنید و یا اینکه مجبور شوید برای موارد دیگر، مانند جلسات آموزشییاابزار جانبی آموزشی، هزینه هایزیادی بپردازید.علاوه بر این، ممکن است شرکت ها با ارائه برنامه های ویژه مانند آموزش خاص،جوایز، تعطیلات عجیب و غریب و قرعه کشی اتومبیل‌ و غیره شما را ترغیب به خرید محصول مازاد بر نیاز مصرف شخصی و توان فروش مجددکنند. با این حال توجه داشته باشید تنها تعداد معدودیازبازاریابان، واجد شرایطدریافت کمیسیون وپاداش می شوند.

در نهایت، اکثر بازاریابان متوجه می‌شوند که هر چقدر سخت کار می‌کنند، نمی‌توانندکالاهای خریداری شده را بفروشند یا افراد کافی برای کسب درآمد جذب کنند. آنها همچنین نمی توانند هزینه های مورد نیازیا خریدهای موجودی را که برای واجد شرایط بودن برای جوایز لازم است انجام دهند و نمی توانند پول کافی برای پوشش هزینه های خود به دست آورند. در نتیجه سرمایه خود را از دست می دهند و مجبور به ترک کار می‌شوند.

۳٫      مهمترین علائم هشدار دهنده یک طرح سوددهی غیر قانونی موارد زیر است:

۳-۱- بر جذب افراد جدید برایتشکیل شبکه فروش شما به عنوان راه واقعی کسب درآمد تاکید دارند.

۳-۲- با وجود اینکهتعداد قابل توجهی کالا نزد شما باقی مانده است شمارا تشویقیا مجبور می‌شوید که مقدار معینی از محصول را در فواصل زمانی منظم بخرید.

۳-۳- ممکن است به شما بگویند که سریع‌ترین راه برای کسب درآمد «جذب یا عضوگیری بازاریابان جدید» است، یا پیشنهاد می‌کند که تنها کاری که جهت شبکه‌سازی باید انجام دهید این است «دو نفر را پیدا کنید که آن‌ها نیز دو نفر دیگر را پیدا کنند.

۳-۴- در عین حال که در شرکت دارای جایگاه و زیرمجموعه هستید، همزمان جایگاه موازی در وبسایت دیگر برای شما درنظر گرفته شده و تاکید زیادی بر انجام فعالیت در آن جا می‌شود.

۳-۵- تشویق به استفاده از باشگاه مشتریان و بهره‌مندی از طرح سوددهی آنجا می‌شود و کم‌کم محصول اصلی شرکت کنار گذاشته می‌شود.

۳-۶- محصول اصلی شرکت به عنوان کالا برای یکبار توسط شما به صورت زیاد یا عمده خریداری شده و بعد از آن تلاش شما را معطوف به توسعه زیرمجموعه و یا ایجاد جایگاه صوری به نام اقوام می‌شود و یا آنکه شما را تشویق می کنند چند حساب کاربری با نام‌های صوری برای کسب درآمد ایجاد کنید.

۳-۷- تاکید شرکت از همان ابتدا بر تعداد زیرمجموعه، نحوی چینش آنها، تاسیس جایگاهای صوری و توسعه آن است و بسیار کمتر توجهی به آموزش در مواردی همچون نحوه فروش محصول به مشتری غیر ازبازاریاب می‌شود.

۳-۸- در موارد بسیاری، شمار را مجبور به قرض گرفتن پول از اقوام، وام گرفتن، فروش لوازم زندگی و … می‌نمایند تا مخارج خرید هنگفت و ایجاد جایگاه را تامین نمایید.

۳-۹- بهای محصول، بسیار بالاتر از ارزش واقعی‌‌اش در بازار استبه نحوی که برای فروش همان محصول در خارج از شبکه، بهای آن به نحو قابل ملاحظه‎ای کاهش یافته یا اصلاً به سختی به فروش می‎رود.

۳-۱۰- این ادعا مدام تکرار می‎شود که شما بعد از مدتی فروش و دعوت بازاریابان دیگر، بازنشسته شده و تنها با فعالیت ایشان به درآمد خواهید رسید.

 

اگر با یکی از موارد مذکور مواجهه شده اید پول خود را نگه دارید و از پیوستن به آن شرکت اجتناب کنید.

 

۴٫      مهمترین علائم هشدار دهنده رفتارهای فریبنده و ادعاهای غیر واقعی شرکت های بازاریابی شبکه ای و بازاریابان ارشد آنها موارد زیر است:

۴-۱- فرصتدرآمدیطرحسوددهیغیر قانونی که بازاریاب از طریق آن ممکن است درآمد چند سطحی کسب نماید تبلیغ می کنند. (نظیر کسب درآمد از طریق دلار، یورو، توکن‌، رمرز ارز، درآمد روزانه یا هفتگی)

در ضمن به بازاریابان اعلام می‎کنند که نسبت به این تغییر ساکت بوده و با دیگران صحبتی ننمایند.

۴-۲-با احساسات شما بازی می کنند یا از تاکتیک های فروش با فشار بالا استفاده می کنند، شاید بگویند که اگر اکنون اقدام نکنید فرصت را از دست خواهید داد و شما را از صرف وقت برای مطالعه شرکت منصرف می کنند.

۴-۳-از القاب و عناوینی (بعضاً بی ارزش و سخیف)به منظور برتری، سلطه جویی و اعتبار بخشی خود نسبت به دیگر بازاریابان و همچنین برای ایجاد انگیزش به کار می برند.

۴-۴-از نام ارگان‌ها و نهادهای دولتی و امنیتی به نحوی که نشان‌دهنده نفوذ و قدرت شرکت باشد استفاده می‌کنند.

۴-۵- از اسامی، عناوین و نشان افراد و مؤسساتی که دارای شهرت هستند برای فریب شما استفاده می‌نمایند.

۴-۶-ادعاهای که متضمنبرترییاجهانیبودنشرکتو تیم‌های فروش که بدون داشتن توانایی لازم بیان شود یا بدون هیچ حقیقت خاصی بصورت مبهم، کلی و اغراق آمیز باشد. (‌نظیر کسب رتبه جهانی از بین شرکت های بازاریابی شبکه‌ای خارجی و فعالیت در خارج از کشور، داشتن دانشگاه و موسسات آموزشی)

-توجه داشته باشید برای ورود به بازارهای جهانی،شرکت‌ها‌ی بازاریابی شبکه اینیاز به کالای با کیفیت و دارای مزیت رقابتی می‌باشند از طرف دیگر با توجه به اینکه ماهیت کار در بازاریابی شبکه‌ای بصورت تبلیغ کلامی است.بنابراین وجود تفاوت در فرهنگ و زبانتشکیل و گسترش شبکه بازاریابان و مشتریان در سایر کشورها کار بسیار سختیبودهضمن اینکه قوانین و نظارت بر این تجارت در سایر کشورهای ممکن استبسیار سخت‌تر باشدپس اکثر این ادعاها برای گمراهی و سوق دادن شما به سمت فعالیت طرح‌های سوددهی پنهانی است که در نهایت باعث ضرر شما می‌شود.

۴-۷-در مورد پتانسیل کسب درآمد به شما وعده‌های گزاف می دهند.

۴-۸- به شما قول موفقیت می دهند و یا موفقیت شما را تضمین می کنند.

۴-۹-شما را با وعده استخدام  جذب و به طرح درآمدی شرکت دعوت می کنند.

۴-۱۰- ممکن است بگویند شما می توانید زندگی خود را تغییر دهید – شغل خود را رها کنید و حتی ثروتمند شویدو با اینکار سبب برانگیختن و تحریکشماشوند. ( نظیر سوء استفاده از وضعیت زندگی و درآمدی اشخاص – بیان اینکه با پیوستن به شرکت، زندگی خود را تغییر دهید–تشویق به ترک شغل تمام وقت)

۴-۱۱-از طریق نمایشاغراقآمیزآپارتمان، ویلا واتومبیل‌هایگرانقیمتبراینشان دادن موفقیت وکسبدرآمد استفاده کنند.

۴-۱۲-با برگزاری ضیافت هایلوکس و شاد، تشکیل کمپ های کویری ،ساحلی و سفرهای تفریحی سعی می کنند جذابیت اینکار را به شما القاءکنند.

۴-۱۳-از شما می خواهند اطلاعات هویتی خود را مشتمل بر کد ملی، آدرس ایمیل، نام و نام خانوادگی، آدرس محل سکونت خود را برایثبت نام در اختیار آنها قرار دهید.

۴-۱۴- تحت عنوان متخصص فراتر از تخصص و تجربه حاصل از مصرف شخصی، محصولی را تایید یا تجویز می‌کنند.

۴-۱۳- بدونپشتوانهقانونی و یا بدون تأیید مراجع ذی صلاح با استفاده از صفات تفضیلی و عالی به صورت صریح و یا به کارگیری هر شیوه دیگری مفهوم برتر یا برترین بودن محصول شرکت را به شما القاء نمایند. (نظیرترکیبات “معجزهآسا”،خاصیتدرمانیونتایجتضمینشدهمصرفمحصول)

۴-۱۴- به تقدیرنامه، جایزه و گواهی صادر شده از مراکز رسمی مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح، فراتر از متن آن‌ها استناد کنند.

۴-۱۵- در جلسات توجیهی از بازاریابان ارشد (لیدرها) و درآمدهای ایشان گفته می‎شود.

۴-۱۶-حرف شنوی از بازاریاب ارشد و اطاعت محض از وی تاکید زیاد می شود.

۴-۱۷- به جای آموزش خرده فروشی و پیدا کردن مشتری برای کسب درآمد از پیوستن به طرح سوددهی و توسعه زیرمجموعه می گویند. این شعار  را که «ابتدا محصول را خریداری کنید و بعد انگیزهفروشمحصولایجادمیشود» ترویج می دهند.

 

با جستجوی آنلاین نام شرکت و سازمان فروشی که دعوت به همکاری شده اید می توانید در پلت‌فرم‌های اشتراک ویدیو نظیر آپارات و شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام درخصوص این علائم در صفحات بازاریابان و پست های آن‌ها تحقیق کنید اگر با یکی از موارد مذکور مواجه شده اید پول خود را نگه دارید و از پیوستن به آن شرکت اجتناب کنید.

۵٫      تحقیق کنید آیا شرکت راساً برنامه آموزشی مشخص و مستمری برای خرده فروشی محصول دارد؟

در وب‌سایتاکثر شرکت‌ها برنامه‌های آموزشی و مقالات خارجی و داخلی نمایش داده می‌شود حتی بعضی از آن‌ها ادعا می‌کنند دارای دانشگاه و موسسات آموزشی هستندولی در عمل هیچبرنامه‎های آموزشی از طرف شرکت‌در تیم‌های فروش شرکت اجرایی نمی‌شود و آموزش‌هاراساً توسط بازاریابان که برنامه های آموزشی مربوط به خود آن‌ها بودهارائه شده و آموزش‌های مذکور بیشتر در جهت شبکه سازی و تشریج طرح سوددهی برای کسب درآمد آن‌ها است.دقت کنیداین دست از شرکت بدنبال آموزش نیستند و بازاریابان ارشد به حال خود رها شده اند و بدنبال اهرم قرار دادن شما برای کسب درآمد هستند.

اگر به شرکتی وارد شدید که از ابتدا به شما می‎آموزند که چگونه شبکه خود را گسترش دهید یا آنکه تعادل زیرمجموعه‎های خود را چگونه برقرار نموده و به سود برسید، این شرکت برنامه‌ای برای خرده فروشی ندارد.در مقابل توجه داشته باشید شرکت‌های سالم علاوه بر داشتن برنامه های مشخص و مستمر، حتی آموزش لازمدر جهت قانون پذیری ارائه می‌نمایند.

۶٫  آیا بازاریابی شبکه ای برای شما مناسب است؟

اگر قصد پیوستن به یک شرکت بازاریابی شبکه ای را دارید، بدانید که برخی از شرکت ها ممکن است برای علایق و سبک زندگی شما مناسب نباشند. در اینجا چند نکته برای کمک به محافظت از خود در برابر تجربه بد شرکت های بازاریابی شبکه ای آورده شده است.

۶-۱- آیامیتوانید فروشنده محصول شرکت شوید؟

اگر به یکشرکت بازاریابی شبکه‌ای بپیوندید،یک فروشنده خواهید بود. اما در عین حال علاوه بر وظیفه شما در فروش محصول شرکت، در بسیاری از موارد متقاعد کردن افراد دیگر برای پیوستن به شرکتجهت فروش محصولات آن خواهد بود. اگر فروش را دوست ندارید پیوستن به یکبازاریابی شبکه‌ای ایدهخوبیبرای شما نیست. زیرا شرکت های سالم به دنبال هر دومورد به صورت همزمان است.

 

۶-۲- آیا توان فروش کالا را دارید؟

در نظر بگیرید که آیا دوستان و خانواده‌ای دارید که بارها و بارها این محصول را از شما خریداری کنند. به این فکر کنید که چگونه مشتریان عادی دیگر را پیدا می‎کنید و آن‌ها را می‌توانید به عنوان مشتری خود نگه دارید.

 

۶-۳- هدف درآمدی شما چیست؟

ممکن است فکر کنید که با تمایل به کار سخت، می‌توانید درآمد قابل توجهی از طریقبازاریابی شبکه‌ایبه دستآورید.در واقع، اکثر افرادی که به بازاریابی شبکه‌ایملحق می‌شوند و سخت کار می‌کنند، درآمد کمی دارند و اندک افرادی می‌توانند درآمد بالا که همواره تبلیغ می‌شود را داشته باشند.

 

۶-۴- آیا می توانید پول و زمان خود را صرف این کارکنید؟

هر کار تجاری دارای ریسک‌هایی است کهبازاریابی شبکه‌ایاز این قاعده مستثنی نیست. حتی اگر هزینه‌هایورود به شرکت بازاریابی شبکه‌ای کم به نظر برسد، ولی توجه کنید ملحق شدن به شرکت بازاریابی شبکه‌ای دارای هزینه‌هایی شامل هزینه‌های آموزشو سفر، هزینه اینترنت، مواد تبلیغاتی، هزینه‌های میزبانی و هزینه‌های خرید محصولات می‌باشد.

مواظب باشید برای ملحق شدن به یک شرکت وادار به اشتباه قرض گرفتن پول یاوام برای تامین هزینه‌های خود نشوید، در اینصورت ممکن است با هزینه‌های سنگین نیز مواجه شوید.

همچنیننیازهای زمانی کسب و کار را در نظر بگیرید، مانند رفت و آمد برای برگزاری جلسات آموزش، دعوت بازاریابان جدید، مدیریت کارهایمرتبط.

۷٫ درباره شرکت تحقیق کنید.

باتوجه به مطالب فوق، برای ورود به شرکت ابتدا تحقیق نمایید. برای انجام تحقیقبه منظور اینکه آیا شرکت شهرت خوبی برای رضایت مشتری دارد؟نام شرکت را به صورت آنلاین جستجو کنید با پست‌ها و‌ مقالاتی درباره شرکت مواجه خواهید شد که شامل تجربیات و احساسات بد افرادی است که پس از مدتی به دلیل نرسیدن به درآمدهای وعده داده شده از شرکت‌ها خارج شده‌اند. لازم به ذکر است فقدان شکایات،موید این نیست که فعالیت یک شرکت کاملاً در چارچوب قانون است، اما تحقیقات مذکور می‌تواند شما را به مشکلات احتمالی که پس از پیوستن به شرکت پیش رو دارید آگاه نماید.

۷-۱- درباره آنچه بازاریاب معرف میگویدتحقیق کنید.

بازاریاب معرف اغلب فیلم‌های آموزشی خود را به صورت آنلاین برای تبلیغشرکت برای شماارسال می‌کند و یا جلساتی با شما برای معرفی شرکت برگزار می‌کند خوب دقت کنید اگر در آموزش‌ها‌ و جلسات معرفی شرکت با یکی از علائم هشدار دهنده یک طرح غیر قانونی و رفتارهای فریبنده مواجه شدیدبه آنچه وی می‌گوید مشکوک شوید، ادعاهایی از این دست، مشخصه‌های یک شرکت متخلفاست.

۷-۲-ازهزینه های پیوستن به شرکتهای بازاریابی شبکه ای مطلع شوید.

بسیاری ازشرکت ها وبازاریابان ادعا می‌کنند این کار رایگان است اما پس از پیوستن به شرکتشما را وادار می‌کنند که مواد آموزشی یا بازاریابی بخرید یا برای سمینارها هزینه کنید.مطمئن شوید که می‌دانید برای چه چیزی باید هزینه کنید؟ و در طول زمان چقدر هزینه خواهد داشت؟اگر شرکت می‌گوید برخی از این موارد – مانند خرید دوره‌ای محصول یا آموزش‌ اختیاری است، در صورت انصراف از آن‌ها، آیا واجد شرایط دریافت پاداش یا پاداش خواهیدبود؟

۷-۳-از کیفیت محصول شرکت مطمئن شوید.

در بدو ورود به این شرکت‌ها محصول مازاد بر نیاز مصرف شخصی خود یا توان فروش به مشتری نهاییخرید نکنید.پس باید مراقب باشید در ماه های اولیه، خریدی در حد متعارف داشته باشید.

کالایبعضی از این شرکت ها بر روی پلت فرم های درج آگهی، فروشگاه های اینترنتی و شبکه های اجتماعی با قیمت پایین تر از سبد فروش در حال عرضه است. پس، قبل از خرید با جستجو آنلاین آن محصول از آن آگاه شوید و از خرید این محصولات خودداری کنید. زیرا فروش کالای موضوع بازاریابی شبکه‌ای در پلتفرم‌ها و شبکه‌‎های اجتماعی یکی از نشانه‌های عملکرد بد شرکت است.

توصیه می شود از پیوستن به این شرکت‌ها منصرف شوید چراکه ضرر شما حتمی است.

 

۸- درباره مقررات بازپسگیری کالا بپرسید.

سیاست بازپس گیری شرکت را به صورت مکتوب یا در قرارداد الکترونیکی دریافت کنید. اطمینان حاصل کنید که شامل اطلاعات مربوط به بازگرداندن محصولات استفاده نشده، از جمله محدودیت‎ها و مجازات‌ها می‌شود. در نظر بگیرید که آیا بازپرداخت کامل دریافت خواهید کرد یا فقط جزئی – و چه مدت ممکن است طول بکشد. از تشریفات بازپس‌دهی محصول آگاهی یابید. محل تحویل گرفتن و یا تحویل دادن کالا بسیار مهم است. در بازپس دادن کالا، شرکت باید کالا را تحویل بگیرد نه بازاریاب بالاسری شما. رسید تحویل کالا را با تاریخ و مشخصات کالا دریافت دارید.

دقت داشته باشد که در خریدهای خود، حد تعادل را رعایت نموده و به نیاز مصرف شخصی و توان فروش خود اطمینان حاصل کنید. زیرا بازپس دادن کالا به شرکت درهر صورت موجب ضرر شما می‌شود.

توجه داشته باشید شرکتی که سیستم بازپس گیری شفاف و کارآمدی ندارد شرکت مناسبی برای فعالیت شما نیست.

۹٫درباره سیاست رسیدگی به نارضایتی وشکایات شرکت تحقیق کنید؟

به محض ثبت نام در سایت شرکت باید یک نسخه از قرارداد از طریق پست الکترونیکی برای شما ارسال شود یا اینکه پس از خرید ، فاکتور آن به پست الکترونیکی شما ایمیل شود. شما می توانید برای اینکه از نحوه چگونگی پاسخگویی  شرکت اطمینان حاصل کنید به درگاه ثبت شکایت مراجعه کنید و یک گزارش نارضایتی و یا شکایت ثبت کنید دقت کنید آیا شرکت به شما نسخه چاپی از رسید ثبت شکایت که دارای کد رهگیری باشد می دهد یا خیر؟ کیفیت رسیدگی به شکایت و نارضایتی چگونه است؟

۱۰٫مدارک را بخوانید و از یک دوست یا مشاور بخواهید آن را بررسی کند.

برنامه فروش شرکت، طرح سوددهی و مفاد قراردادی را که باید بصورت آنلاین تایید کنید بخوانید و از یک حسابدار، یک وکیل، یا شخص دیگری کهبه شرکت وابسته نیست وشما به آن اعتماددارید بپرسید و از وی بخواهید به درآمدهای احتمالی شما و اینکه آیا شرکت می‌تواند ادعاهای خود را در مورد میزان درآمدی که می توانید به دست آورید بررسی کنند. نظر صادقانه آن‌ها را در مورد اینکه آیا فکر می‌کنندشرکت بازاریابی شبکه‌ای دارای عملکردقانونی است و برای شما مناسب است، بخواهید.

۱۱٫با بازاریابان فعلی و گذشته در مورد تجربه آنها در شرکتصحبت کنیدوسوالات زیر را از آنها بپرسید و از آنها بخواهید پاسخ روشن و مستند ارائه کنند و پس از بررسی پاسخ آنهااقدام کنید.

۱۱-۱-چه مدت دربازاریابی شبکه‌ایهستید؟

۱۱-۲- سال گذشته بعد از هزینه‌ها چقدر درآمد داشته اید؟

۱۱-۳- هزینه‌های شما در سال گذشته چقدر بوده است؟

۱۱-۴- آیا پول قرض کرده‌اید یا از وام برای تأمین هزینه‌های خود استفاده کرده‌اید؟ چقدر بدهکار هستید؟

۱۱-۵- آیا برای کسب درآمد نیاز به جذب افراد دیگری دارید؟

۱۱-۶- سال گذشته چند نفر جذب کرده اید؟

۱۱-۷- چه تعداد از بازاریابان شما این کسب و کار را ترک کرده‌اند؟

۱۱-۸- چند درصد از بازاریابان شرکت ابتدا مصرف‌کننده محصولات بودند و بعد بازاریاب شده‌اند؟

۱۱-۹- چند درصد از درآمدی که به دست آورده اید از فروش محصول به مشتریان‌ نهایی (خارج ازبازاریابی شبکهای)‌حاصل شده است؟

۱۱-۱۰- چند درصد از پولی که به دست آورده اید (درآمد و پاداش منهای مخارج‌) از جذب سایر بازاریابان و فروش محصول به آن‌ها برای شروع کار به دست آمده است؟

۱۱-۱۱-چقدر برای کسب و کار وقت می گذارید؟

۱۱-۱۲- سال گذشته چقدر موجودی ازبازاریابی شبکه‌ایخریداری کرده اید؟ آیاتمامموجودیخودرافروخته‌اید؟

۱۱-۱۳- آیا شرکت و بازاریابان ارشد، برنامه‌ای برای فروش به مشتری نهایی و وفا دار نمودن آن‌ها دارند؟

 

دقت کنید شرکت‌هایی که مشتری‌نهایی نداشته باشند، درآمد ناپایداری دارند. بنابراین توصیه می‌شود از پیوستن به این شرکت‌ها خودداری کنید چراکه امکان دارد پول و زمان خود را بیهوده صرف یک فعالیت ناپایدار نمایید. در مقابل شرکت‌هایی که درآمد پایدار دارند در تلاش هستند از مشتریان نهایی خود بازاریاب بسازند حتماً به این نکته توجه کنید. داشتن مشتری وفادار یا بازاریاب مشتری دلالت بر آن دارد که شرکت به سطح متوازنی از نیاز بازار دست یافته و مشتریان ثابت دارد.

به یاد داشته باشید، شما در حال بررسی یک معامله تجاری بالقوه هستید که به زمان و پول شما نیاز دارداطلاعاتی که یاد می‌گیرید می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا واقعاً این یک تجارت سالم است، یا یک روش غیرقانونی.

 

 

لینک کوتاه : https://asnafjam.ir/?p=3810

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.